Utæt udendørshane - kan det fixes?

Jeg har en udendørshane som er af mærket FM Matson.
Den ligner denne, men er ikke helt samme model - måske en ældre model:
https://www.fmmattsson.com/da/udendorshaner-og-andre-armaturer/42930410

Når jeg åbner for vandet, så løbet vandet ud, hvor jeg har anvist på billedet herunder.
Vandet løber så ned hvor jeg har markeret med 1 og 2


Kan det mon fikses? Eller skal hele hanen skiftes?
Hvis den skal skiftes, er det så en opgave for en autoriseret? Eller gør det selv?


Jeg har en udendørshane som er af mærket FM... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min datter har samme hane i hendes "nye" rækkehus og præcis samme utæthed, så der er noget om snakken.

Vil prøve tricket fra batmansuperman ovenfor, inden der skilles noget af.

Første gang vi åbnede den, ville den ikke lukke tæt, men motionerede den lidt, så lukkede den tæt. Men når den er åbne, er den utæt samme sted som din Lennart. Så tror den skal motioneres noget mere, sikkert kalk, der sætter sig i den og gør den utæt.

Lennart sig lige til, hvis du også prøver de 100 gange og det lykkes :-)

batmansuperman skrev den 14-05-2023 22:05:49

Du skal bare åbne og lukke ca 100 gange så bliver den tæt igen. Det er en klassisk fejl med disse. 

 Seriøst? Hvordan det? Vil det sige, jeg skal lukke den stramt eller noget andet særligt?

Ikke lukke stramt. Bare motion. Om det virker har jeg ingen anelse om. 
Du skal være opmærksom på at den type haner lukker inde bag muren og at røret ud igennem muren skal tømmes hver gang der lukkes for at undgå frostskader. Det kan ske igennem selve tuden. Jeg har en anden type og der er der et ekstra hul under betjenings knop som afgiver vand 10-15 sekunder efter luk. 
Men du skriver at det kommer "når jeg åbner" så det er vist ikke det du forveksler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 15-05-2023 00:04:46

Ikke lukke stramt. Bare motion. Om det virker har jeg ingen anelse om.
Du skal være opmærksom på at den type haner lukker inde bag muren og at røret ud igennem muren skal tømmes hver gang der lukkes for at undgå frostskader. Det kan ske igennem selve tuden. Jeg har en anden type og der er der et ekstra hul under betjenings knop som afgiver vand 10-15 sekunder efter luk.
Men du skriver at det kommer "når jeg åbner" så det er vist ikke det du forveksler.

 

OK. Mener du bogstaveligt 100 gange?
Jeg har lige åbnet helt og lukket helt 20 gange. Det tog noget tid, men der var ikke nogen synlig forskel. Cirka lige så meget vand kommer ud, når den er helt åben.
Eneste mærkbare forskel er, at hanen nu knirker betydeligt, når jeg åbner/lukker.

Det er rigtigt, at hanen lukker på indersiden og at den tømmer sig selv efter brug - og det er ikke det jeg forveksler det med. Det jeg taler om er vand der kommer ud ved grebet mens hanen er åben..

henrikh29 skrev den 14-05-2023 22:54:20

Min datter har samme hane i hendes "nye" rækkehus og præcis samme utæthed, så der er noget om snakken.

Vil prøve tricket fra batmansuperman ovenfor, inden der skilles noget af.

Første gang vi åbnede den, ville den ikke lukke tæt, men motionerede den lidt, så lukkede den tæt. Men når den er åbne, er den utæt samme sted som din Lennart. Så tror den skal motioneres noget mere, sikkert kalk, der sætter sig i den og gør den utæt.

Lennart sig lige til, hvis du også prøver de 100 gange og det lykkes :-)

 

Jeg vil rigtig gerne høre, om det hjælper hos din datter.

Jeg har indtil videre åbnet og lukket 20 gange (det tager jo noget tid...)
Der er ingen forskel mht. utætheden...

Det giver god mening med kalk. Der er enormt meget kalk i dette område.
Annonce
LennartBertelsen skrev den 15-05-2023 10:25:55

ev elmand skrev den 15-05-2023 00:04:46

Ikke lukke stramt. Bare motion. Om det virker har jeg ingen anelse om.
Du skal være opmærksom på at den type haner lukker inde bag muren og at røret ud igennem muren skal tømmes hver gang der lukkes for at undgå frostskader. Det kan ske igennem selve tuden. Jeg har en anden type og der er der et ekstra hul under betjenings knop som afgiver vand 10-15 sekunder efter luk.
Men du skriver at det kommer "når jeg åbner" så det er vist ikke det du forveksler.

 

OK. Mener du bogstaveligt 100 gange?
Jeg har lige åbnet helt og lukket helt 20 gange. Det tog noget tid, men der var ikke nogen synlig forskel. Cirka lige så meget vand kommer ud, når den er helt åben.
Eneste mærkbare forskel er, at hanen nu knirker betydeligt, når jeg åbner/lukker.

Det er rigtigt, at hanen lukker på indersiden og at den tømmer sig selv efter brug - og det er ikke det jeg forveksler det med. Det jeg taler om er vand der kommer ud ved grebet mens hanen er åben..

 Den knirken, du hører, er sikkert kalket. Nu skal du så "bare" have det ud. Og du mangler jo 80 omgange mere :-)



Det er rigtigt, at hanen lukker på indersiden og at den tømmer sig selv efter brug - og det er ikke det jeg forveksler det med. Det jeg taler om er vand der kommer ud ved grebet mens hanen er åben..

 Den knirken, du hører, er sikkert kalket. Nu skal du så "bare" have det ud. Og du mangler jo 80 omgange mere :-)

 

OK. Det giver mening. JEg må fortsætte. Nu løb jeg bare lige tør for tid...
Er der kalk så vil jeg tage den ud og lægge det i eddike 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis