Utæt udendørshane - kan det fixes?

Jeg har en udendørshane som er af mærket FM Matson.
Den ligner denne, men er ikke helt samme model - måske en ældre model:
https://www.fmmattsson.com/da/udendorshaner-og-andre-armaturer/42930410

Når jeg åbner for vandet, så løbet vandet ud, hvor jeg har anvist på billedet herunder.
Vandet løber så ned hvor jeg har markeret med 1 og 2

Kan det mon fikses? Eller skal hele hanen skiftes?
Hvis den skal skiftes, er det så en opgave for en autoriseret? Eller gør det selv?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit første instinkt ville være at skrue selve håndtaget af og se, om der evt. er noget der enten skal strammes inden i eller en paknik der skal skiftes, men tilsyneladende kan dette ikke skrues af. Jeg ville forvente at der var en skrue hvor jeg har markeret herunder, men der er intet.

Jeg vil tro at det er denne reservedel. LINK  Det er beregnet til en skrue midt i grebet. Ellers må den kunne trækkes af hvis ikke der er nogen som har givet den lim. 
Husk at lukke for vandet, for når du trækker hovedet ud, følger stang og lukkeventil ned ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 12-05-2023 00:07:13

Jeg vil tro at det er denne reservedel. LINK  Det er beregnet til en skrue midt i grebet. Ellers må den kunne trækkes af hvis ikke der er nogen som har givet den lim.
Husk at lukke for vandet, for når du trækker hovedet ud, følger stang og lukkeventil ned ud. 

Hmm... Det ser lovende ud. Hvordan fandt du mon den? Og hvordan fandt du frem til at det er denne del der skal skiftes?

Der er ikke nogen skrue midt i grebet. Siger du, at jeg bare skal tage fat om plastik-grebet og hive udad?
Jeg kan jo godt lukke for vandet inden. Men hvis nu det ikke er det rigtige - står jeg så i en situation, hvor jeg ikke kan få den på igen og dermed ikke åbne for vandet igen?
Selv om du hiver plastgrebet af så åbner du ikke for vandet. Det er først når du løsner skruen i siden eller på toppen og trækker hovedet ud at der kommer vand. Og det kan altid sættes på plads igen. Måske kan du endda trække det ud uden at få plastgrebet af. 
På din tegning er det skrue nr. 9 som holder det på plads. (ligner ikke helt din en mon ikke princippet er det samme ) 

Annonce
ev elmand skrev den 12-05-2023 22:51:23

Selv om du hiver plastgrebet af så åbner du ikke for vandet. Det er først når du løsner skruen i siden eller på toppen og trækker hovedet ud at der kommer vand. Og det kan altid sættes på plads igen. Måske kan du endda trække det ud uden at få plastgrebet af.
På din tegning er det skrue nr. 9 som holder det på plads. (ligner ikke helt din en mon ikke princippet er det samme ) 

Ah. Så hvis jeg forstår dig ret, så skal jeg bare hive plasticgrebet af. Så kan jeg se, hvordan det ser ud. OG så skal jeg så lukke for vandet inden jeg skruer yderligere af. Korrekt?

Ja eller lukke for vandet, skrue lille skrue ud i siden og hiver det hele ud. 

Eller ikke lukke for vandet, nu da vejret er så godt   

ev elmand skrev den 12-05-2023 23:04:41

Ja eller lukke for vandet, skrue lille skrue ud i siden og hiver det hele ud.

Eller ikke lukke for vandet, nu da vejret er så godt   

Ah, mener du skrue den lille skrue ud der er på pladen/skiltet der sidder ind imod muren?

Hvis du kigger på din ekspositions tegning så er der en lille skrue ned oppefra ( pos. nr. 9 ) 
Nu er din en lidt anden version så om den sidder fra siden, oppefra eller nedefra ved jeg ikke. 

Du skal bare åbne og lukke ca 100 gange så bliver den tæt igen. Det er en klassisk fejl med disse. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis