Gulvisolering gulvvarme

Hej folkens - vi kigger på hus hvor der er angivet (se billede) for gulvet på oprindelige tegning fra 1978. Huset har i dag elvarme men mulighed for fjernvarme. Hvis vi vælger at ligge gulvvarme ind, er det så muligt at vurdere på forkant nødvendigheden af at genisolere? Ville helst ligge gulvvarme let i spån og fordelings plader.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg læser med her https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/128396/s/typisk-70er-gulv-renoveringisolering, men evt. indskud berettiget af min reelle konstruktion modtages gerne !
Der er heldigvis ikke så meget at tænke på her for der er er kun 1 vej hvis det skal laves, og det uanset om der vælges let eller tung gulvvarme.
Beton skal brydes op, der skal graves ud og isoleres.
Der er stort set ingen isolering i det gulv. Jo der er 50 mm rockwool støbebats.
De nugældende krav er ca. 400 mm eps. ( flamingo) Det er jo så 8 gange så tyk et lag, og jeg vil tro at flamingo isolerer dobbelt så godt som støbebats. Så alt i alt 16 gange bedre isolering. 
Du bør vælge fjernvarme hvis i bor i et område med fornuftige priser på det. Eneste fornuftige alternativ er jo varmepumpe altså luft - luft. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for feedback- hvis det er så stor en forbedring, hvordan kan det så være det ikke er med i energimærkerapporten? Det lader kun til man får lov at komme med der hvis der er kælder eller krybekælder.
Ved almindelig radiator varme ( el eller vand) så har gulve en meget lavere temperatur end når du anlægger gulvvarme. Det kan være fra 10-12 grader og op til 25-27 grader ved gulvvarme. Ved så stor en temperatur forskel vil der vær meget mere varmespild ned i jorden hvis der ikke bliver isoleret ordentlig. Energimærkning tager udgangspunkt i hvordan huset benyttes nu, og ikke andre mulige løsninger. 
Er det alene ud fra radiator eller luft-luft varmepumpe, så kan det nok ikke betale sig at efterisolere gulvet. Men ved gulvvarme mener jeg det er et must.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med Erik. Hvis I vil have gulvvarme, så må der graves ud.. 
Er det normalt med så lidt isolering i ydervæggene? (Jeg kender ikke den konstruktion, men det lyder da som meget lidt isolerende, gør det ikke? ) hvad er der ellers angivet på energimærket?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis