Gulvvarme med blot 75mm isolering

Kan gulvvarme i sporplader lade sig gøre med kun 75mm isolering oven på betondækket? Det ville være godt at høre fra dem, som rent faktisk har erfaringer herom.

Jeg ved der er rentabilitetskrav, anbefalinger om ca. 300mm i gulvet osv.  Men det er ikke aktuelt for mig, for jeg kommer ikke til at banke hele betonpladen op, og det vil alligevel aldrig være rentabelt at efterisolere efter kravene. Så er der nogen derude som rent faktisk har lavet gulvvarme med kun 50-100 mm isolering under gulvet? Ideen bunder i, at  jeg ved, at de første mm isolering er langt de vigtigste, og at effekten af de ekstra mm er langt mindre.

Jeg står i dilemmaet om jeg bare skal beholde mine radiatorer. Men idet resten af huset for nylig er blevet topisoleret med Kingspan rundt om hele facaden, 3 lags vinduer osv., så kan jeg måske alligevel slippe af sted med gulvvarme og kun 75mm isolering i gulvet. Efter denne isolering gik gulvene fra at være pivkolde til nu at være næsten lune - selv her om vinteren.

Hvis varmeregningen bliver kr. 5.000 større, er det ikke noget der skræmmer mig væk. Det vigtigste er, at huset kan varmes op med min varmepumpe.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
75mm isolering svarer ca. til et 4 lags vinduesglas - så det svarer til et dobbelt 2-lags termorude.

En anden god ting. Jorden er typisk 8-10 grader - så der er ikke så stor temperaturforskel som der for en gennemsnits januarmåned (ca. 0 grader) - som giver en delta T på godt 20 grader i forhold til indetemperaturen.
Dog skal det siges at du nok også skal bruge lidt gulvvarme om sommeren.
Hvis du vil holde 20 grader så skal du bruge 5 watt/m2 for at holde gulvet varmt (Lampda 37). 
Et eksempel: Hvis du har f.eks. 30 m2 areal gulv og bruger strøm til 2 kr/kWh - så koster det ca. 2600 kr/år. Hvis du har varmepumpe og 300 mm isolering i stedet ville det koste ca. 150 kr/år.


Jeg har selv et gulv i bryggers uden isolering - det går ok - om sommeren er det helt rart at være derude når det er +25 grader udenfor.
Der skal nok være nogle der siger det bliver mega dyrt, og til en hvis grænse har de ret. 
Faktuelt vil det jo være dyrere at opvarme, med det mindre isolering.

I praksis, er det ikke min oplevelse der er en mærkbar forskel. Jeg har dog på samme måde som du beskriver, skiftet vinduer, efterisoleret loft mv. Hvis ikke det var sket, så ved jeg ikke om løsningen kan anbefales.

Gulvvarme i sporplader, med 75 mm isolering, jeg ville ikke være nervøs i udgangspunktet.
Bemærk dog, under terrændæk har jeg et ret stort lag sten som drænlag (singles eller måske pigsten), så terrændæk er knastørt. Igen, hvis ikke det er tilfældet hos dig, så ved jeg ikke om løsningen kan anbefales. 

I ca. 75% af huset er der det oprindelige terrændæk, med opbygningen som nedenfor. I den resterende er der gravet ud, isoleret til moderne normer, og lavet tung gulvvarme. Da mine indervægge ikke har fundament, er det ikke bare lige at skifte terrændækket, derfor jeg valgte denne løsning i resten af huset.

Opbygningen hos mig er:

Gulv
Lyddæmpende underlag
Aluplader
Sporplader
Isolering
Dampspærre
Terrændæk
Singles / pigsten

Og så lidt tal på bordet, så vi kan snakke fakta og ikke følelser.

Varmepumpen siger den har brugt 2.262 kWh på varme og varmt vand det sidste år. Det er nok lidt lavt sat er min vurdering, men selv hvis det var 3.000 kWh i alt, så syntes jeg stadig det er billigt for et hus på 115kvm, 1 voksen og 2 børn.
Det vel at mærke med konstant temperatur over 20 grader, og gerne over 22 (jeg hader at fryse...)
Super, mange tak for jeres svar. Det var det jeg regnede med (og indrømmet håbede på). Så kan der være andre med anderledes erfaringer derude, dem hører jeg selvfølgelig også meget gerne fra.

Jeg synes overordnet, at det er lidt skørt at smide en halv million kr. i bedre gulvopbygning. Det er lækkert og bedre komfort, men langt fra rentabelt. Paradoksalt er det heller ikke godt for klimaet at skulle lave nyt betondæk og købe en masse isolering - begge er meget store co2 syndere ved produktion. 
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis