korrekt opbygget forsatsvæg

Hej
jeg er igang med renovering af kvist som er dobbeltmuret med hulrum, dog er der ikke isolering i kvistområdet.

jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg laver forsatsvæggen korrekt da den ene kilde (bolius) skriver at isoleringen SKAL ligge helt op af den kolde ydervæg for at undgå konvektion. Imens GørDetSelv skriver at man skal holde 2 cm afstand for at evt. udefrakommende fugt ikke trænger ind i isoleringen.

Så hvad er korrekt? Isolering helt presset op af kold ydervæg, eller med afstand imellem isolering og ydervæg?


Planen var ellers: 
- Træskelet (ingen kontakt til ydervæg) med 10 cm isolering
- dampspærre der naturligvis sluttes helt tæt med folieklæber så langt jeg lige kan komme til på ydervæggen
- vandret forskalling og 45 mm isolering
- 1 lag fermacell.


Hej jeg er igang med renovering af kvist som er... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var mere fordi jeg tænkte at det ville være dyrt at få nogen ud og blæse flamingokugler ind i så lille et område. resten af huset i stueetagen er hulmursisoleret. Så er de åbenbart stoppet med indblæsning i kvist og topgavl
Benner88 skrev den 09-05-2023 19:17:08

Tak for svar
Så det er no-go at gå op i samlet 150mm isolering? 

 Jeg har mere eller mindre lavet det du er i gang med jeg endte med 135 mm isolering (3 x 45 mm) men husk at have stål på den "kolde side" af dampspærren.

Du kan se det her hvis det er:

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Okay det ser meget fint ud.Og du beholdt den pudsede væg bagerst? Det er nemlig det jeg er i tvivl om nu fordi jeg kan læse at en pudset væg er damptæt og dermed ender man med 2 dampspærrer?
Jeg ridsede den flere steder mindes jeg.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Okay nu har jeg banket pudsen af så der er rå væg. Kan se den øvrige hulmursisolering går til 30 cm under vinduerne i kvisten så det må jeg lige kunne efterfylde - jeg tror der er en plan, og går med stålskelet bag dampspærre :)
Tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også