korrekt opbygget forsatsvæg

Hej
jeg er igang med renovering af kvist som er dobbeltmuret med hulrum, dog er der ikke isolering i kvistområdet.

jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg laver forsatsvæggen korrekt da den ene kilde (bolius) skriver at isoleringen SKAL ligge helt op af den kolde ydervæg for at undgå konvektion. Imens GørDetSelv skriver at man skal holde 2 cm afstand for at evt. udefrakommende fugt ikke trænger ind i isoleringen.

Så hvad er korrekt? Isolering helt presset op af kold ydervæg, eller med afstand imellem isolering og ydervæg?


Planen var ellers: 
- Træskelet (ingen kontakt til ydervæg) med 10 cm isolering
- dampspærre der naturligvis sluttes helt tæt med folieklæber så langt jeg lige kan komme til på ydervæggen
- vandret forskalling og 45 mm isolering
- 1 lag fermacell.


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man siger at hvis du holder dig på maks 50 mm isolering så kan du lave det med isolering direkte på ydervæggen.
Hvis din ydermur ellers er af god kvalitet med hele fuger osv. ville jeg heller ikke være nervøs ved 50 mm så dampspærre og igen 50 mm . 
Jeg ville bruge stål profiler. De er altid lige og er nemme at arbejde med, 45 - 50 mm afstand fra væg og så trækker man dampspærre bag stålprofiler så det er lidt i klemme ved isolering. Foran dampspærre laves elinstallation, og de beklædes med fibergips. 
Jeg foretrækker 12,5 mm med ret kant. De limes så med en special lim i sammenføjninger. Det påføres med en lidt speciel lim tud, og det overskydende lim bliver siddende til dagen efter hvor man kan hugge det af med f.eks. en spartel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så jeg overholder det med dampspærre 1/3 del inde i isoleringen 
Benner88 skrev den 08-05-2023 13:15:45

Hej
jeg er igang med renovering af kvist som er dobbeltmuret med hulrum, dog er der ikke isolering i kvistområdet.

Hvad betyder det? Er der hulmur eller er det en massiv væg?
Er der udhæng på tagskægget som beskytter murværket?

Hvis det er massiv væg skal der laves afstand.

Hvis der er hulmur kan forsatsvæg bygges helt op ad den inderste væg.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er en Kvist med hulmur (dog ikke isoleret i hulmuren)
Det er en 35 cm udhæng og sydvendt kvist

Der er så også et pudslag indvendig skal det bankes af så der er rå mursten indvendig ?
Kan læse at pudslag fungerer som dampspærre ? Og det får jo ikke med dobbelt dampspærre
Annonce
Udhæng beskytter mod det værste slagregn så jeg ville ikke være bekymret for opfugtning og ville helt klart få indblæst isolering (rockwool) i hulmuren. Antager der er plads til 100mm isolering.
Puds på indermur skal fjernes da det ingen funktion har herefter udover at det optager plads og evt malingsrester og andet organisk skal fjernes.
Herefter opsættes dampspærre direkte mod indermur og der laves indvendig forsatsvæg med 50mm isolering i enten træ eller stållægter (regel om dampspærre 1/3 fra varm side overholdes). Elinstallation føres i forsatsvæggen så dampspærre ikke brydes. Husk at det skal forhindres at rumluft nedefra kan komme op i forsatsvæggen (skorstenseffekt) og bag dampspærren.
Afhængig af krav til væggen vil jeg også bruge retkantet fibergips, evt som 15mm da den er en hel del stærkere.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men er det et krav at pudslaget skal væk?Fordi ellers havde jeg plan om blot at:
- grovslibe organisk materiale væk
-pudse pænt op igen så den bliver jævn igen (multi 280)
-50mm isolering presset ind på mur
-50 mm forsatsvæg med isolering + dampspærre
- 25-45 mm forskalling + isolering
- 15 mm fermacell

Det er ikke et krav, alt organisk skal blot være væk.
Hvorfor bruge tid på at pudse? Forsatsvæg skal jo alligevel stå fri af murværk.
Du kan med dine tykkelser af isolering i din egen opbygning ikke overholde 1/3 reglen for placering af dampspærre. Hvorfor ikke udnytte du har en hulmur og frigøre pladsen indvendig?

/BOFH 

Edit: sorry det kan du godt, men ville selv hellere have ekstra indvendige m2

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mht. til plads så gør det ikke så meget da det vil passe med e’er eksisterende gulv
Og grunden til jeg ville pudse op igen var at isoleringen skal trykkes helt op af væggen (den den er med hulrum) og nemmest at få relativt lufttæt med oprettet væg
Jeg er bare i tvivl om en pudset væg er damptæt, så jeg får 2xdampspærre?
Benner88 skrev den 09-05-2023 22:58:43


Jeg er bare i tvivl om en pudset væg er damptæt, så jeg får 2xdampspærre?

Relativt damptæt er vidst nok svaret, jeg ville ikke være bekymret i dit tilfælde da du ikke planlægger at have organisk materiale bag denne så længe du ikke laver forsatsvæggen med trælægter og der ikke kan komme indeluft op bag dampspærren nede fra stueetagen.

Men forstår stadig ikke hvorfor du ikke vil udnytte at du har en hulmur hvor der er plads til 100mm isolering?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også