Opvaskemaskine vasker ikke ordentligt

Hej kære gør-det-selv-folk

Jeg overtog ifm. med indflytning en vaskemaskine (IKEA Lagan-model), som efter et par år - ved ikke hvor gammel den reelt er - nu er begyndt at være lidt af et problembarn. Dels åbner sæbelågen ikke altid og dels ligger sæbetabsen - eller dele af den - af og til på bunden af maskinen efter en vask. 

Det største problem - og dét som jeg ønsker at høre jeres kvalificerede mening om - er dog, at maskinen generelt er begyndt at vaske dårligt. Som vedhæftede billeder også viser, så fremstår servicen mat og den føles heller ikke glat. På noget af servicen kan man tørre det hvide støv af - på andet (bl.a. metal) sidder det mere fast. 

Jeg har fyldt salt og afspændingsmiddel på, renset bundfilter og renset med citronsyre, men lige lidt hjælper det. 

Håber der er nogle der har en ide om, hvad der kan være galt. 

På forhånd tak.

/Kristoffer



15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når den vasker kan du prøve at åbne den, for at se om vandet bliver varmt.
Du kan også lægge vasketabsen i bestik kurven.
Hvad er navnet på vasketabsene?
Mit bud er også at dysserne på spulearmene er tilstoppe. 
De plejer at kunne afmonteres uden værktøj blot ved at trække dem af. Det gør rengøringen meget nemmere. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Tusind tak for hurtige, kvalificerede tilbagemeldinger.

Spulearmene/dysserne er allerede renset - eller rettere: Jeg fulgte manual-anvisningen som angav at man ikke skulle tage dem af, men blot sikre at der ikke sad noget i hullerne og bremsede for vandet. Så jeg gennemgik med en tandstik - men om det er nok "rensning" ved jeg ikke. 
Hvordan havde i tænkt at man skulle rense dem?

Jeg prøver at tjekke vandtemperatur ved næste vask.
Vasketabs-mærke er Coop Classic Tabs. 




S. Fabrin skrev den 07-05-2023 13:53:17

Har du undersøgt om armene på opvaskeren er mere eller mindre stoppede og om diverse filtre i bunden til pumpen er rene?

 Hvad mener du mere præcist med filtre i bunden til pumpen?

Jeg har renset udtagelige filtre i bunden af maskinen
Annonce
Nogle filtre i bunden kan tages ud og renses under vandhanen. Hvis spulearmene ikke er stoppede, kunne du prøve om pumpen virker. Sommetider kan man høre om vandet løber i maskinen.

fase
S. Fabrin skrev den 07-05-2023 15:46:55

Nogle filtre i bunden kan tages ud og renses under vandhanen. Hvis spulearmene ikke er stoppede, kunne du prøve om pumpen virker. Sommetider kan man høre om vandet løber i maskinen.

 Beklager ignorancen, men hvad for en pumpe? Og hvor forefindes en sådan? 

Der er en pumpe, der pumper vandet rundt så det kommer ud af spulearmene. Pumpen sidder i bunden af maskinen. Har du taget spulearmene ud for at se om de trænger til at blive rensede?

fase
S. Fabrin skrev den 07-05-2023 22:14:20

Der er en pumpe, der pumper vandet rundt så det kommer ud af spulearmene. Pumpen sidder i bunden af maskinen. Har du taget spulearmene ud for at se om de trænger til at blive rensede?

 Har nu nærlæst manual og intet sted står der umiddelbart noget om en pumpe, og jeg kan heller ikke selv finde den.

I manualen står der at spulearmene IKKE skal tages af - og det kan man i øvrigt heller ikke - men blot rengøre med noget spidst.

Til gengæld foreslås det at man renser tilløbsslangens filter - så det vil jeg prøve (så snart min vicevært har vist mig hvor man lukker for vandet)

Jeg vedhæfter billede af hvad jeg kan se i bunden + manual
Nej, pumpen er ikke nævnt af den grund, at det ikke er noget brugeren normalt servicerer. Adgang til pumpen kræver adgang til de indre dele af maskinen. Det får man ved at fjerne bagplade og evt. en sideplade.
Har kikket på det sted, hvor vandslangen er tilsluttet, om der er en hane, du kan lukke, så du kan skrue slangen af. Du skal muligvis bruge en skruetrækker med lige kærv eller bedre en unbrakonøgle (sekskantnøgle) til at lukke hanen med.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis