Opvaskemaskine vasker ikke ordentligt

Hej kære gør-det-selv-folk

Jeg overtog ifm. med indflytning en vaskemaskine (IKEA Lagan-model), som efter et par år - ved ikke hvor gammel den reelt er - nu er begyndt at være lidt af et problembarn. Dels åbner sæbelågen ikke altid og dels ligger sæbetabsen - eller dele af den - af og til på bunden af maskinen efter en vask. 

Det største problem - og dét som jeg ønsker at høre jeres kvalificerede mening om - er dog, at maskinen generelt er begyndt at vaske dårligt. Som vedhæftede billeder også viser, så fremstår servicen mat og den føles heller ikke glat. På noget af servicen kan man tørre det hvide støv af - på andet (bl.a. metal) sidder det mere fast. 

Jeg har fyldt salt og afspændingsmiddel på, renset bundfilter og renset med citronsyre, men lige lidt hjælper det. 

Håber der er nogle der har en ide om, hvad der kan være galt. 

På forhånd tak.

/Kristoffer



Hej kære gør-det-selv-folk Jeg overtog ifm. med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Før jeg personlig ville begynde at skille maskinen af, ville jeg da først se om vandet er varmt i maskinen, samt ligge tabsene i bestikkurven og prøve det af med en vask.
Det er let at se om pumpen kører, (hvis man ikke kan høre det), åben maskinen under vask, så burde der løbe masser af vand fra den øverste kurv.
Har kikket på det sted, hvor vandslangen er tilsluttet, om der er en hane, du kan lukke, så du kan skrue slangen af. 
Der skulle selvfølgelig stå: "Har du kikket på det sted, hvor vandslangen er tilsluttet, om der er en hane, du kan lukke, så du kan skrue slangen af. "

fase
jhb skrev den 09-05-2023 09:57:48

Før jeg personlig ville begynde at skille maskinen af, ville jeg da først se om vandet er varmt i maskinen, samt ligge tabsene i bestikkurven og prøve det af med en vask.
Det er let at se om pumpen kører, (hvis man ikke kan høre det), åben maskinen under vask, så burde der løbe masser af vand fra den øverste kurv.

Tak for hjælp. 

Vandet er varmt. Prøver at lægge vasketab i bestikkurv ved næste vask 

Hvad mener du mere præcist med "vand fra den øverste kurv"? Hvilken "kurv"??






S. Fabrin skrev den 09-05-2023 09:58:01

Har kikket på det sted, hvor vandslangen er tilsluttet, om der er en hane, du kan lukke, så du kan skrue slangen af. 
Der skulle selvfølgelig stå: "Har du kikket på det sted, hvor vandslangen er tilsluttet, om der er en hane, du kan lukke, så du kan skrue slangen af. "

Ja, og der er ingen hane - derfor jeg afventer hjælp fra vicevært (han er desværre ekstremt langsom i kommunikationen)

Tror lige jeg venter med at skille maskinen ad, til de andre ting er afklaret

Men tusind tak for gode råd 

Kristoballen skrev den 09-05-2023 20:11:07

jhb skrev den 09-05-2023 09:57:48

Før jeg personlig ville begynde at skille maskinen af, ville jeg da først se om vandet er varmt i maskinen, samt ligge tabsene i bestikkurven og prøve det af med en vask.
Det er let at se om pumpen kører, (hvis man ikke kan høre det), åben maskinen under vask, så burde der løbe masser af vand fra den øverste kurv.

Tak for hjælp. 

Vandet er varmt. Prøver at lægge vasketab i bestikkurv ved næste vask 

Hvad mener du mere præcist med "vand fra den øverste kurv"? Hvilken "kurv"??

Der hvor kopper, glas og andet står, f.eks. underkopper.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis