Komfur slår relæ fra

Hej. Jeg kan max have gang i 1 kogeplade af gangen. Har jeg mere end 1, slår relæet fra, når kogepladerne er blevet varme nok. Jeg havde en gammel eltavle for et halvt år siden, som min onkel (han er elektriker) hjalp med at udskifte til en ny, da vi tænkte det kunne løse problemet. Men det driller stadig. Ved I hvad det kan skyldes? Alt virkede fint de første 3 år, men pludselig drillede komfuret, og jeg kunne heller ikke bruge mikroovnen i en af elgrupperne, da relæ også slog fra. Jeg har indsat et billede af sikringen. Komfur og mikroovn har hver deres gruppe.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kører dit komfur over en 10A sikring? Typisk skal 2 blus for-sikres med 16A. Har du et modelnavn på komfuret?
Mikrobølgeovnen bør ikke i sig selv kunne slå en 10A sikring, men er den defekt er det meget muligt den kan slå Hpfi-delen af din gruppesikring. Tag også gerne et billede af resten af eltavlen.
Piskeris skrev den 04-05-2023 18:16:13

Kører dit komfur over en 10A sikring? Typisk skal 2 blus for-sikres med 16A. Har du et modelnavn på komfuret?
Mikrobølgeovnen bør ikke i sig selv kunne slå en 10A sikring, men er den defekt er det meget muligt den kan slå Hpfi-delen af din gruppesikring. Tag også gerne et billede af resten af eltavlen.

 Jeg er ikke sikker på, hvordan jeg ser om det er en 10A. Men det er i hvert fald den du ser på første billede.

Modellen er HKT59A120.
Der står C10 på dine sikringer, det betyder 10A med C udløser-karakteristik   
Hvis det er dette komfur (det jeg fandt hedder dog U til sidst), skal det have en 16A sikring med 3 faser. Lettere forvirret over hvordan du har fået det tilsluttet pt.
Den gode nyhed er dog, at du har plads i tavlen til at få sat en egnet 16A komfur gruppe op.
Piskeris skrev den 04-05-2023 19:04:46

Der står C10 på dine sikringer, det betyder 10A med C udløser-karakteristik   
Hvis det er dette komfur (det jeg fandt hedder dog U til sidst), skal det have en 16A sikring med 3 faser. Lettere forvirret over hvordan du har fået det tilsluttet pt.
Den gode nyhed er dog, at du har plads i tavlen til at få sat en egnet 16A komfur gruppe op.

 Tak! Jeg vil få fat i en 16A, og så håber jeg der lykkedes ☺️

Gad vide hvorfor der er brugt combirelæer, når der er et HPFI/RCD relæ i forvejen. Der er heller ingen 4 polet 16A gruppe til komfuret.

fase
S. Fabrin skrev den 04-05-2023 20:41:24

Gad vide hvorfor der er brugt combirelæer,når der er et HPFI/RCD relæ i forvejen.

 Det var sikkert hvad onklen havde liggende. Forestiller mig det oprindelige rcd ikke er fjernet da man ikke så nemt kunne slukke for tilgangen. 

Det er derfor jeg godt vil se hvordan den er strikket sammen, for kombirelæerne skal jo ikke forsynes gennem RCD'en. Hvis onklen er elektriker burde han jo vide at komfuret skal have 16A.
Den er på ingen måde lavet efter forskrifterne, det kan hurtigt konkluderes.

Boligen er nok født med gaskomfur, så der er nok ikke faser nok inde. Hvis der er mere end en fase i tavlen, er det underligt at Onkel lille har valgt en flerfaset gruppe. I alle tilfælde er det mærkeligt at han ikke har lavet en 16A installation. Det burde han som elektriker kunne redegøre for.

Hvilken type ovn og kogeplader har du?

Elektronikteknikeren
 Det var sikkert hvad onklen havde liggende. Forestiller mig det oprindelige rcd ikke er fjernet da man ikke så nemt kunne slukke for tilgangen.
Det kunne være løsningen.

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis