Komfur slår relæ fra

Hej. Jeg kan max have gang i 1 kogeplade af gangen. Har jeg mere end 1, slår relæet fra, når kogepladerne er blevet varme nok. Jeg havde en gammel eltavle for et halvt år siden, som min onkel (han er elektriker) hjalp med at udskifte til en ny, da vi tænkte det kunne løse problemet. Men det driller stadig. Ved I hvad det kan skyldes? Alt virkede fint de første 3 år, men pludselig drillede komfuret, og jeg kunne heller ikke bruge mikroovnen i en af elgrupperne, da relæ også slog fra. Jeg har indsat et billede af sikringen. Komfur og mikroovn har hver deres gruppe.
Hej. Jeg kan max have gang i 1 kogeplade af... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ser jeg at det er en enfaset måler du har, så du får ikke en egentlig komfurgruppe til at fungere på den installation.

Du kan have en kogeplade med to blus på én gruppe, og en ovn på den anden, og det er hvis det er 16A grupper. Det er hvad du maksimalt bør have på den installation, uden at jeg lige kender dimensionen på tilgangskabel mv. så det kommer med et vist forbehold.

At der er brugt et 3 faset hpfi i en én faset installation skriger også klamp.

Man frygter lidt at den ene fase er sløjfet videre til de øvrige to faser på hpfi, hvilket kan giver skævvridning af summationstransformatoren i hpfi, som kan udløse fejlfunktion af denne.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 04-05-2023 20:56:20

Nu ser jeg at det er en enfaset måler du har, så du får ikke en egentlig komfurgruppe til at fungere på den installation.

Du kan have en kogeplade med to blus på én gruppe, og en ovn på den anden, og det er hvis det er 16A grupper. Det er hvad du maksimalt bør have på den installation, uden at jeg lige kender dimensionen på tilgangskabel mv. så det kommer med et vist forbehold.

At der er brugt et 3 faset hpfi i en én faset installation skriger også klamp.

Man frygter lidt at den ene fase er sløjfet videre til de øvrige to faser på hpfi, hvilket kan giver skævvridning af summationstransformatoren i hpfi, som kan udløse fejlfunktion af denne.

 Tak! Jeg tænker at tage fat i min onkel. Men vil det overhovedet være en opgave for ham? Lader til at hele elinstallationen skal skiftes?

I første omgang kunne du jo tage låget afved sikrings grupper og så vise et billede af lednings føringen. Det er meget atypisk med flere HPFI ( RCD ) i sådan lille installation.
Det lyder lidt underlig at du har kørt med det i 3 år uden problemer, og så opstår der problemer som ikke kan forklares med komfur der fejler noget. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du skal have et rigtigt komfur tilsluttet, skal du tage fat i en rigtig elinstallatør, han vil så sælge dig en ny eltavle og målerinstallation, hvis det da overhovedet er muligt at få flere faser ind. Det er det, men det er et spørgsmål om pris.
Så tag fat i installatøren og lad ham gennemgå installationen, han vil så fremlægge hvilke muligheder der er, og til hvilke priser.

Hvis du er fra hovedstaden kan jeg sende dig referencer på installatører som jeg over årene har erfaret er grundige og ærlige mennesker.

Elektronikteknikeren
Som ev elmand skriver, så lad os se tavlen uden afdækninger for at få konstateret, om du har flere end en fase inde i huset. Det er svært at se ud fra måleren, fordi Kamstrups trefasede måler har samme udformning som din.

fase
Fabrin: hvis du trykker på billedet så det bliver stort, kan du se fasesymbolet som er påtrykt måleren. Her er symbolet vist for en enkelt fase.

Jeg har selv den trefasede version, og har symboler på både én to og tre faser påtrykt fronten.

Den trefasede er også fysisk bredere.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 05-05-2023 07:32:19

Hvis du skal have et rigtigt komfur tilsluttet, skal du tage fat i en rigtig elinstallatør, han vil så sælge dig en ny eltavle og målerinstallation, hvis det da overhovedet er muligt at få flere faser ind. Det er det, men det er et spørgsmål om pris.
Så tag fat i installatøren og lad ham gennemgå installationen, han vil så fremlægge hvilke muligheder der er, og til hvilke priser.

Hvis du er fra hovedstaden kan jeg sende dig referencer på installatører som jeg over årene har erfaret er grundige og ærlige mennesker.

 Jeg er fra Hovedstaden, du må meget gerne sende referencer til mig, tak ☺️

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis