Undertag og Dampspærre

Hej Alle
Først vil jeg lige sige at jeg er imponeret over at der er så mange kvalificerede mennesker som har lyst til at svare på spørgsmål fra mindre kvalificerede (såsom mig). Det skal i have tak og ros for.
Nu mit spørgsmål.
Jeg har læst mange indlæg vedrørende undertage og dampspærre, og er lidt i tvivl om hvordan de bruges fornuftigt. Jeg er selv igang med at renovere mit sommerhus/kolonihave, og er i den forbindelse igang med at tænke over tagisoleringen. Jeg har bølgeeternit B7 (tror jeg). og er nu kommet i tvivl om hvorvidt jeg skal montere undertag. Jeg har nemlig ikke mulighed for at lede undertaget til tagrenden. hvis ikke jeg skal montere undertag (skal jeg ikke det?) hvordan skal jeg så forhindre at isoleringen kommer ud til tagpladerne, der skal jo være luft imellem isolering og tagplader ik?
Og dampspærre skal jeg ikke lægge dampspærre når det er et sommerhus? Jeg regner med at bruge huset mest om sommeren, men jeg vil også bruge det i weekender og i ferier om vinteren. Altså, Skal jeg hverken lægge undertag eller dampspærre?

Venlig Hilsen
David
Hej Alle Først vil jeg lige sige at jeg er... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ØH Glemt at montere udluftning i undertaget ???

Moderne undertage er da oftest af en type hvor der ikke skal montere udluftniger...

MVH Njord
Er der nogen af jer som har en mening om hvorvidt det er nødvendigt med dampspærre i min situation? og hvis ikke, om jeg så skal lægge en vindspærre ind mod træbklædningen. Og når der nu ikke er undertag skal der så ikke være noget mellem isolering og tagplader?

Venlig Hilsen
David
Hej Njord,

Tja - monarflex, som er relativ moderne, er absolut ikke diffusionsåbent. Kræver jvf. deres vejledning ventilering.

David - der behøver ikke være "noget" mellem tagsten og isolering. Mht. dampspærren - jeg ved, at mange sommerhuse ikke har den pga. de står uopvarmede i vinterperioden (dermed er behovet begrænset). Hvis du har varme på om vinteren, ville jeg helt klart montere en - men kontakt evt. Rockwool eller Isover for at være sikker. De har eksperter til at sidde, der gerne - og hurtigt - svarer på spørgsmål.

Mht. vindpap eller lignende - ja, helt klart skal der det (altså på ydersiden af huset).

Mvh.

Jan R.
Og uden på vindpappet, eller vindgipsen, skal du huske en afstandsliste inden beklædnigen. Denne afstandsliste giver ventilering af brædderne og er ganske nødvendig for at give træet et langt og godt liv....

MVH Njord
Igen Tak for jeres svar!
Jeg skal bare lige til sidst opsumere for at se om jeg har forstået det rigtig.
På taget skal jeg, set udefra, have: Bølgeeternit - Luft/Afstand(ca. 5cm)-Isolering - Dampspærre - Træbeklædning.
På vægene skal jeg set indefra have: Træbeklædning - Dampspærre - Isolering - Vindpap - Luft/afstand - Udvendig beklædning.

Er det ikke rigtig forstået?

Venlig Hilsen
David
Annonce
Jeps sådan ville jeg også gøre det.

Held og lykke med projektet.

Mvh.

Jan R.
tak skal du have. og tak for hjælpen. jeg glæder mig til at komme igang.

Venlig Hilsen
David
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis