Asbest slam på loftet

Hejsa :-) 
Gode råd søges. Vi har underskrevet en købsaftale på et rækkehus fra 1977 i sidste uge. Vi har ingen forstand på huse, vi har altid boet til leje. 

Jeg er igang med at læse alle dokumenterne. Er ved at nærlæse tilstandsrapporten. Vi har mest haft fokus på de røde og gule ting indtil nu og nu er jeg ved at gå i dybden med alle tingene. Der er en grå anmærkning som jeg er ved at undersøge nærmere og som vist ikke er så lille som vi troede. 

"I tagrummet er der afvaskningsslam som følge af afrensning af tagplader. Afvaskningsslam kan indeholde asbest. Ved afrensning af dette afvaskningsslam, kan der opstå støv, som kan indeholde asbestfibre."

Nu har jeg googlet lidt rundt og det er vist ikke en bare så en lille ting. Læste herinde om en hvor det kostede 120.000 at få loftet renset.... 

SÅ gode råd, erfaringer, meninger, kontakt til firmaer i Jylland vi kan ringe til i morgen. Hvad gør vi?? Hjælp... jeg har vedhæftet de 2 billeder der er i den visuelle tilstandsrapport.

På forhånd tak for hjælpen <3 


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Punktet skriver at det "KAN" være asbest fibre, men det skal du have fundet ud af først, ved at se på underside af dit bølgeeternit tag, og finde produktions koderne.
Starter de med 0, er der asbest i, er det første ciffer et hvilket som helst af de andre 9, så er de uden.

 

Jamen så er der kun 1 vej: Host op med pengene.
Overvej evt. at lave nyt tag i samme omgang.
Så længe i ikke piller i det, er det ikke farligt, og det kan fint ligge deroppe til den dag i skifter taget.

 

Det skader ingen så længe i ikke rører ved det. Selv ved efterisolering ville jeg lade det ligge. 
I øvrigt skal man nærlæse tilstandsrapport og andre papirer før man skriver under. 
I skal ikke lige starte med at smide 120.000 ud efter stort set ingen ting. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har i haft en byggesagkyndig med i forbindelse med handelen?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Tak for jeres svar :-)
Vi skal have en tømmer der er vant til at gennemgå tilstandsrapporter med derud i dag før vi taler med advokaten i eftermiddag. Vi havde en hånværker ven med, da vi så det anden gang og han gennemgik huset med os. Der var en fremvisning lige efter os, og tiden blev presset. Der blev givet et bud fra en anden part, så vi måtte handle hurtigt. Jeg har i går selv siddet og nærlæst alle papirer og da jeg så ordet asbest så begyndte jeg at google og fandt bla. et indlæg herinde hvor en havde betalt 120.000 kr. for en sanering og så fik jeg sved på panden. Vi har indtil torsdag til at fortryde og vi ved godt at det vil koste os nogle penge hvis vi gør. Lige nu er vi ved at prøve at få et overblik og tak for jeres input :-D
SusanneKatarina skrev den 01-05-2023 07:30:54

Tak for jeres svar :-)
Vi skal have en tømmer der er vant til at gennemgå tilstandsrapporter med derud i dag før vi taler med advokaten i eftermiddag. Vi havde en hånværker ven med, da vi så det anden gang og han gennemgik huset med os. Der var en fremvisning lige efter os, og tiden blev presset. Der blev givet et bud fra en anden part, så vi måtte handle hurtigt. Jeg har i går selv siddet og nærlæst alle papirer og da jeg så ordet asbest så begyndte jeg at google og fandt bla. et indlæg herinde hvor en havde betalt 120.000 kr. for en sanering og så fik jeg sved på panden. Vi har indtil torsdag til at fortryde og vi ved godt at det vil koste os nogle penge hvis vi gør. Lige nu er vi ved at prøve at få et overblik og tak for jeres input :-D
Som regel kan en advokat skrive sig ud at at i skal betale, for at fortryde. Men advokater, er jo heller ikke billige i drift.


Vi prøver igen, i morgen --
Har I ikke angivet et advokat/bank forbehold som en betingelse for handlen?
Så behøver det ikke koste jer noget at komme ud af handlen, hvis det går helt galt for jer.
Hvis taget er med asbest, giver det ikke mening at bruge mange penge på at rense loftsrummet. Da tagpladerne næppe er malet, vil der løbende komme asbeststøv.  Ligegyldigt om I får det renset eller ej, bør I ikke bruge loftsrummet. Hvis det ikke bliver brugt, er der igen grund til at bekymre jer om at der er asbest.

Når taget en gang skal skiftes (det må være over 40 år gammelt), kan I få skiftet isoleringen og derved fjerne slammet.





Er det på isoleringen, slammet sidder. Jeg kan ikke helt se det ud af billederne ?

Jeg vil blot lade det ligge og ikke rode for meget rundt i isoleringen. Det er ikke sundshedsskadelig, når det blot ligger og "passer sig selv". Hvis i så på et tidspunkt skal have nyt tag, kan i samtidig få fjernet isoleringen og lagt nyt tag. Der skal så særlige forholdsregler til, når det fjernes, men det koster langt fra 120.000 kr. 

Der afrenses og males rigtig mange eternittag og denne slam kan sikkert ikke undgås, men vil nok komme i et eller andet omfang. Og hvis det var et problem, ville vi nok have hørt noget mere om det. Eller det ville være forbudt at afrense asbest-tage.

Men noget helt andet. På det ene billede ses tydeligt et spær med noget hvidt på. Det kan være skimmelsvamp. Igen ingen panik, det er meget normalt med skimmel på spær og lægter i et hus fra den tid og med det tagopbygning. Det skader på ingen måde træet og er ikke sundhedsskadeligt for jer nede i huset. Jeg nævner det bare, så i lige er OBS på det. Det kan i øvrigt meget let fjernes, hvis man selv vil kaste sig ud i det. Jeg har lige gjort det i min datters nyindkøbte rækkehus fra 1981. Støvsuges væk med støvsuger med HEPA filter og derefter sprøjtes med Protox Hysan (med en havespøjte). Tog en weekend, men det vil komme tilbage med tiden. Det er konstruktionsbetinget, som "de kloge" siger.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også