Svævende skrivebord.

Hej derude.
Hvordan monterer jeg en fyrretræsbordplade her?
Mål: 230bred, 70 dyb og tykkelsen på pladen er 27mm
Har købt og tilskåret “lægter” til siderne af ca 22mms bredde og har tænkt mig at understøtte hele vejen rundt.
Vi bor i et hus fra 2017 og det er som jeg kan se dobbeltgipsvæg, men dog ikke verdens tykkestes vægge, derfor min tvivl.
Skal jeg bruge bordbærere og kan jeg undgå bordben?
Det er et arbejdsbord til hjemmearbejde + krea :-)
Nogle gode råd derude?
De bedste hilsner
Maria
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kommer muligvis bedre råd, men mit bud er:
Jeg tror jeg ville prøve at forstærke den med en eller to sarg(er) på undersiden (lægter/lister limet og skruet fast) for at minimere nedbøjning. Du kan evt. Supplere med understøtning på ydervæggen også. Er ydervæg også gips?
Husk at bruge nogle gode gipsplugs til dine lægter, eller hvis du kan lokalisere lægterne bag gipsen er det endnu bedre, at skrue ind i dem, så skal det da nok holde, afhængig af, hvad du skal have stående på det, naturligvis🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tusind tak for svar! Det er gips hele vejen rundt. Tænker egentlig at lave et skelet der går hele vejen rundt nu jeg skal igang med lægter alligevel. Så burde det da holde😃 Det er et hjemmearbejdsbord/krea :-)
Jeg ville anbefale min. Én sarg/afstivning.. måske kreating ikke vejer så meget, men måske skal vinduet ovenover pudses, så er det nok lettest at lige kunne træde op på bordet.. eller måske kunne man lige sætte sig let på kanten eller lign..

Det er altså bare at finde noget lim, lime en af dine lægter på, på den lange led, og give den nogle skruer, gerne inden limen tørrer. (Sørg for Skruerne ikke går gennem bordpladen😉, og sørg for at trække den så langt tilbage, så den ikke er så synlig forfra🙂) 

Så simpelthen “bare” en skillevægslægte på langs med lim og skruer og så holder det? Det ville være fantastisk!!!🤩
Altså, om det holder ved jeg jo ikke.. men det forstærker den i hvert fald🙂

Annonce
Sådan?  Er det overdimensioneret?   
Jeg tror man bygger gulve sådan. 
Prøv at kigge på dit spisebord. Der er sikkert en lignende sarg som den Lyhne1 beskriver. 
Altså  lægte under begge ender, på begge sider af vindue også så den nævnte sarg så kan det holde.
Sarg skal gå helt ud til sider men behøver ikke særlig fin samling med ende lægter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så har jeg fået lavet en god og holdbar konstruktion. Der virker virkelig til at kunne holde! Er det vigtigt med lim mellem bordplade og konstruktion? Vil gerne kunne skille det ad igen relativt nemt😉😃
Godt gået! 💪Hvis det føles stift og stærkt nok, som det er, ville jeg lade det være🙂

Det gør det💪🏻
Tusind tak for hjælpen, det var uvuderligt! Er stolt af mit byggeprojekt og glæder mig til at arbejde hjemme🤩
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også