Sikring mod vandskader

Dav Folkens

I min lejlighed er det varme vand i hanerne, opvarmet i en varmeveksler via fjernvarme. Når jeg ikke er hjemme i lange perioder (jeg arbejder i søfart), er det så muligt at lukke for vandet ind i lejligheden, og lade fjernvarmen kører, uden at varmtvandsbeholderen bliver for varm?
Dette er for at undgå vandskader, når jeg ikke er hjemme.

Jeg har overvejet, at få monteret en vandsikring som denne:
Grohe Sense Guard Smart Vandafbryder | 22500LN0 | BilligVVS.dk 

Har i nogle erfaringer med sådan en, og er det værd, at få en VVSer til at montere en?
Jeg ville måske også placerer disse, hvor der er risiko for vandskader:
Grohe Sense Smart Vandalarm, trådløs | 22505LN1 | BilligVVS.dk 

Mvh Frank


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke en vandmåler der måler dit brugsvand? Luk for hanen ved vandmåleren, så lukker du for både varmt- og koldt vand.

Søren O
Netop - hvad sker der når du lukker for det kolde vand? Lukker du så ikke også for det varme vand?

Søren O
Jo det gør det. Fjernvarmen vil stadig køre gennem beholderen. Det er det mit spørgsmål går på; Vil dette være et problem?
Nej. Fjernvarmen er et lukket system. Brugsvandet er et andet system, så du kan roligt lukke på hovedhanen til brugsvandet. Der vil stadig være varme på dine radiatorer hvis det er det du er bekymret for. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Jens; Jeg er mere bekymret for, om det at der løber fjernvarme gennem beholderen, når brugsvand er lukket, vil være et problem for beholderen; at den måske bliver for varm?
Der er en mulighed for at varmespiralen i din varmtvandsbeholder bliver utæt hvis den er tæret. Derfor er det vigtigt at kontrollere anoden i din beholder. Er anoden i orden, vil der kun være minimal tæring.
Varmtvandsbeholderen vil ikke blive varmere end normalt , selv om du lukker for brugsvandet. Du kan med fordel skrue ned på termostaten til varmtvandsbeholderen. Uden for fyringssæson kan du også lukke for begge hovedhaner til fjernvarmen - så sparer du også energi.

Søren O
Ok tak for svarene.

Hvad med de systemer jeg nævnte?

Er det relevant, at få sådan et sat op?
FrankDahl skrev den 28-04-2023 19:47:34

Jens; Jeg er mere bekymret for, om det at der løber fjernvarme gennem beholderen, når brugsvand er lukket, vil være et problem for beholderen; at den måske bliver for varm?

 Din varmtvandsbeholder laver varmt brugsvand til køkken, bad mv.

Det varme vand til dine radiatorer kommer direkte fra fjernvarme selskabet og løber ikke gennem din varmtvandsbeholder. 

Det er 2 forskellige lukkede systemer der ikke kommer i forbindelse med hinanden. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J: Det er da fjernvarmevandet der varmer brugsvandet i varmtvandsbeholderen op, så bliver varmespiralen i varmtvandsbeholderen utæt vil fjernvarmevandet strømme ud i brugsvandet. (Normalt er trykket i fjernvarmesystemet højere end vandtrykket i brugsvandet.

Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis