Sikring mod vandskader

Dav Folkens

I min lejlighed er det varme vand i hanerne, opvarmet i en varmeveksler via fjernvarme. Når jeg ikke er hjemme i lange perioder (jeg arbejder i søfart), er det så muligt at lukke for vandet ind i lejligheden, og lade fjernvarmen kører, uden at varmtvandsbeholderen bliver for varm?
Dette er for at undgå vandskader, når jeg ikke er hjemme.

Jeg har overvejet, at få monteret en vandsikring som denne:
Grohe Sense Guard Smart Vandafbryder | 22500LN0 | BilligVVS.dk 

Har i nogle erfaringer med sådan en, og er det værd, at få en VVSer til at montere en?
Jeg ville måske også placerer disse, hvor der er risiko for vandskader:
Grohe Sense Smart Vandalarm, trådløs | 22505LN1 | BilligVVS.dk 

Mvh Frank


Dav Folkens I min lejlighed er det varme vand i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok så. Grohe Sense Guard Smart Vandafbryder er vel ment som afbryder på brugsvand tilførelsen hvis der kommer en lækage, hvis jeg forstår det korrekt. 
En evt. lækage på varmespiralen og der kommer fjernvarmevand i brugsvandet vil Sense Guard vel ikke kunne registrere og dermed lukke for fjernvarme vandet. 

Eller er der noget jeg misforstår ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Søren O findes der et system, eller en leverandør, der kan bruges både til fjernvarme og brugsvand?
Det er 2 forskellige systemer der kan blive utætte.
I fjernvarmesystemet skal der monteres 2 målere som så sammenlignes. Er der forskel i det målte volumen, lukker systemet for både fremløb og returløbet fra fjernvarmeværket.
I forbrugsvandet er det kun muligt at lukke ved stort vandforbrug (rørsprængning) og ved læk, hvor der er et vedvarende forbrug. Nogle af de nyere vandmålere registrerer læk, hvis der ikke er stilstand (intet forbrug) i mindst 1 time i løbet af et døgn.
Jeg tror ikke der findes et system der dækker begge systemer, men måske kan samme leverandør levere begge systemer.

Søren O
Du burde kunne lukke for fjernvarmen til din VVB og lukker du også for den kolde hoved hane, så har du fjernet begge kilder til potentiel lækage, men du må ikke lukke helt for fjernvarmen, da du skal holde mindst 15, gerne 18 grader i din lejlighed når du er fraværende, aht. undgå skimmel of fugt ophobning.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis