Udskiftning af stikkontakt

Da vi havde en elektriker på for at lave noget derhjemme, satte han denne opus stikkontakt op i køkkenet, og desværre var det slet ikke sådan vi gerne vil have, og han vil ikke skifte den, selvom jeg havde købte delene til den vi gerne vil have, som er en mere slimline fuga med 2 i. Jeg har dobbelt forfradåse og de to enkelte stik, så jeg vil høre om jeg selv må gøre det… altså, bore hullet, og gøre alt klar til en anden elektriker som måske bare kunne sætte ledningerne i (selvom jeg tror sagtens jeg selv kunne, men vil helst ikke bryde nogen regler.

Jeg var nød til at lige skrue den af for at kunne få trælisten af bordpladen, da den skal skiftes, og han havde sat den for langt nede.

Jeg vil også gerne have afbryderen skal sidde i skabet til venstre, der sidder en af membranedåse lige ind på den anden side af trævæggen her hvor ledningerne både til stik og afbryderen føres.

Er det egentlig de samme slags ledninger som bruges både til fuga og Opus? Der er jordforbindelse, den gule og grønne ikke?

Det er mere om jeg kunne spare nogle penge på selv at bore hullet og sætte dåsen i osv. 

På forhånd tak. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lægger mærke til, at du skriver trævæggen. Kunne det være grunden til at elektrikeren ikke ville lave en planforsænket stikkontakt? Derfor er mit spørgsmål: Hvad er væggen lavet af? Hvis det er en trævæg med puds på, kan det være en såkaldt spansk væg. Du kan prøve om du kan bore huller til de dåser, du har købt, og få dem til at passe i hullerne. Ledningerne er de samme uanset, hvilken stikkontakt du bruger.

fase
Det er egentlig bare en træplade som er i forlængelse af det ‘indbyggede’ skab som var blevet bygget da lejligheden blev opført. Tror ikke der er noget ind bagved.

Her er et billede hvor man kan se lidt mere.

Nogle af mine naboer som har fået deres køkken renoveret, har fået fjernet pladen, også er der et hak som går længere ind der hvor skabet til højre for køleskabet står, hvis det giver mening, altså.. væggen går ikke plant hele vejen til væggen bagved køkkenbordet. 
Jeg kan ikke ud fra billedne se om det kan lade sig gøre at lave stikkontakterne planforsænkede ved at bruge forfra dåser. Du bliver nødt til at alliere dig med en elektriker, hvis du ikke beslutter dig for at lave det selv. Det er så ikke lovligt.

fase
Her er lidt flere billeder.. jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle lade sig gøre med planeforsænket? Nogle af jer der synes anderledes?

Så det er mit spørgsmål.. kan jeg selv bor hullet, sætte det hele op, også elektrikeren bare slutter ledningerne til eller er det bare bedst at få ham til at udføre hele opgaven?
Annonce
Du kan bore hullerne og sætte forfra dåser i. Hullerne skal overholde målene for dåserne. Om du selv vil montere stikkontakterne er din beslutning, men skal det være efter reglerne, skal elektrikeren montere.

fase
S. Fabrin skrev den 02-05-2023 09:50:58

Du kan bore hullerne og sætte forfra dåser i. Hullerne skal overholde målene for dåserne. Om du selv vil montere stikkontakterne er din beslutning, men skal det være efter reglerne, skal elektrikeren montere.

 Tak for svaret. 


Nu er jeg lidt i tvivl, for der findes flere af de der forfradåse, nu har jeg lige set en hvid en til ‘pladevæg’ vil det nærmere være den jeg skal brug til at sætte stik kontakten op på det ‘træ væg’?

Har du så mulighed for at fortæl hvilken dele jeg skal så købe, så når elektrikeren kommer så har han alt han skal bruge for at sætte det op og koble det til?

- forfradåse 2M
- 2 x stik
- ramme 2M

Jeg føler der er noget der mangler ift, stikket, skal den sidde direkte i forfradåsen eller skal der noget i mellem?

Også lige om det skal være den blå eller hvide forfradåse

På forhånd tak
Du vælger en forfradåse til pladevæg. En trævæg er også en plade. Stikkontakterne monteres i rammen og monteres derefter i dåsen. Jeg bliver nødt til at gøre dig opmærksom på, at du påtager dig ansvaret for installationen, når du selv leverer materiellet. Du kan frit vælge mellem blå og hvid dåse. Dåserne er egentlig beregnede til indbygning i en væg og dermed ikke til den måde, du vil anvende dem på.

fase
S. Fabrin skrev den 02-05-2023 21:00:14

Du vælger en forfradåse til pladevæg. En trævæg er også en plade. Stikkontakterne monteres i rammen og monteres derefter i dåsen. Jeg bliver nødt til at gøre dig opmærksom på, at du påtager dig ansvaret for installationen, når du selv leverer materiellet. Du kan frit vælge mellem blå og hvid dåse. Dåserne er egentlig beregnede til indbygning i en væg og dermed ikke til den måde, du vil anvende dem på.

Ansvar, ja men det er også fint, jeg køber lige præcis de materieler som ham elektriker vi havde på sidste år skrev i sit tilbud... Men han vil have mindst dobbelt så meget for samtlige produkter! derfor vil jeg selv købe det hele, for jeg har ikke lyst til at blive røvrendt endnu en gang, det har jeg prøvet flere gange efterhånden da jeg er uerfaren når det kommer til håndværkere. 

Jeg har i mit indlæg ikke taget hensyn til prisen på materialer, men kun gjort dig opmærksom på ansvarsfordelingen. Hvem der skal lave det er helt op til dig.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis