Nyt gipsloft

Hej, 
Jeg er i gang med at renovere hus, og er kommet til loftet.
Det gamle loft er revet ned, og jeg har etableret dampspærre. 

Jeg tiltænker at forskalle pr. 30cm, til 2 lag gips.
Men, jeg kan konstatere at huset er sunket i den ene ende, hvilket betyder at jeg skal sænke loftet 6cm i den ene ende.
Da resten af huset er skævt, vil det så komme til at se skævt ud hvis loftet bliver lavet i vater?
Og hvis det skal laves i vater, så kan jeg ikke længere bruge forskallingen til at holde isoleringen oppe, og er nok ude i krydsforskalling, hvilke jeg nok helst vil undgå, da der i forvejen ikke er så højt til loftet, og med krydsforskalling ender jeg nok med en lofthøjde på ca. 234. 

Gode råd modtages gerne.  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hjælper ikke at krydsforskalle. Du skal jo have udlignet skævheden over hele fladen. 
Der er ingen der siger at loftet skal være vandret, med det skal være lige, så det ikke buler ned eller op. For at rette op skal du have en 3- 4 slags firkantede klodser. Det kan være stykker tagpap (1 mm ) stykker masonite ( 3 mm ) krydsfiner ( f,eks 8 mm ) Eller hvad du ellers har. Der skal sikkert bruges rigtig mange så bare skær en 40 - 50 stykker af hver slags.
Du kan sætte 1 forskalling langs begge langsider. Når du har skruet den op, trækker du stram snor langs brættet, denne skal være ved nederste kant hvor det er lavt.
Så holder du 1 - 2 - 3 passende klodser op og måler hvilke der skal bruges. skruer skruen tilstrækkelig ud og sætter de valgte klodser imellem spær og forskalling. 
Når begge sider er ok. bruges snoren på tværs af lokalet, og der klodses op på samme måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-04-2023 23:12:55

Det hjælper ikke at krydsforskalle. Du skal jo have udlignet skævheden over hele fladen. 
Der er ingen der siger at loftet skal være vandret, med det skal være lige, så det ikke buler ned eller op. For at rette op skal du have en 3- 4 slags firkantede klodser. Det kan være stykker tagpap (1 mm ) stykker masonite ( 3 mm ) krydsfiner ( f,eks 8 mm ) Eller hvad du ellers har. Der skal sikkert bruges rigtig mange så bare skær en 40 - 50 stykker af hver slags.
Du kan sætte 1 forskalling langs begge langsider. Når du har skruet den op, trækker du stram snor langs brættet, denne skal være ved nederste kant hvor det er lavt.
Så holder du 1 - 2 - 3 passende klodser op og måler hvilke der skal bruges. skruer skruen tilstrækkelig ud og sætter de valgte klodser imellem spær og forskalling. 
Når begge sider er ok. bruges snoren på tværs af lokalet, og der klodses op på samme måde. 

Jeg ligger inde med nogle justerskruer, kan de bruges i stedet for klodser? 

Jeg kender ikke justere skruer, så det kan jeg ikke svare på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja,  juster skruer  er beregnet til den slags. 
Sørg dog for at de er lange nok, et gipsloft er ret tungt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis