Spær og taghældning

Jeg er i gang med et cykelskur med en bredde på 230 cm og spærafstand på 60 cm. Jeg havde forestillet mig spær med højde på 45x150 mm (gængs styrkeklasse). Har egentlig bare målt på naboens noget større carport. Men nu har jeg fundet en tabel, der siger, at jeg kan nøjes med 38x100 mm. Ville I turde køre med det?

Jeg havde også planlagt en taghældning på 2,5%, men ser nu, at det skulle være absolut minimum. Det skriver Bolius i deres brevkasse. Ville I øge hældningen lidt?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Palsgard siger 45x120, kvalitet C18. Det tror jeg mere på. Søg evt. på “spærtabel”.

Søren O
Tak! Det ser fornuftigt ud. Det kører jeg med.

Nogen bud på det med hældningen? Mon jeg bør øge? Af forskellige årsager betyder højden på det laveste sted noget, så vil helst køre med lav hældning.
Det med taghældning er jo meget afhængig af hvilket tag materiale du planlægger at bruge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Selvfølgelig - det fik jeg ikke nævnt! Det er tagpap
Ved tagpap er 2,5 grader ok. Når du skal holde højden nede så ville jeg ikke øge det. 
Er der afløbs brønd ( tagbrønd ) lige over bærende væg så ved du at taget vil synke en anelse midt på, men der skulle så stadigvæk være hældning. 
Er tagbrønden ude midt på hvor det over til vil synke lidt så kan du endda gå lidt ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak, Erik. Jeg går efter 2,5%. Der kommer ikke tagbrønd i. Faktisk lader jeg bare regnvandet løbe ud over kanten (over metalprofil) og ned i haven. Så meget vand drejer det sig ikke om. Taget er knap 9 m2.

Et sidste spørgsmål: min rem er 45x195. Den skulle da nok kunne klare et spænd på 250 cm mellem stolperne, ikke? Det siger min intuition og sunde fornuft mig men jeg kan jo tage fejl. (Det ser ikke ikke ud til at jeg aflæse remmens spændvidde i en spærtabel).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis