Automatisk lys slukker

Der findes et hav af Tænd-sluk ure - men det jeg er ude efter er et - gerne lille - "timermodul" til 230V lys som han afhjælpe problemet med at man glemmer at slukke lyset.
det skal IKKE tænde automatisk - lyset skal tændes med den normale kontakt, men så skal en indkoblet enhed slukke lyset igen efter en indstillet tid - kan også være fast på 5 min.
Næste gang lyset tændes på manuel kontakt skal det tænde igen og slukke automatisk.
Er der nogen der kender til sådan en "timer" - har søgt alle vegne med kun fundet "Tænd/Sluk-ure"
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den LK Fuga der linkes til virker som almindelig kip-afbryder, og timeren overvåger at der ikke er tændt over en vis tid. En normal trappeautomat kan ikke slukkes manuelt, kun på tid. Hvis man ønsker at kunne tænde og slukke lyset på kontakten, skal man være opmærksom på at den trappeautomat man køber, har den funktion.

En sidebemærkning: Det skuffer mig at LK sælger et sådan produkt og skriver at det skal forsikres med max 10 A. Det er mange år siden, det var standard.

Hvis jeg nøje følger opgave beskrivelsen i starten af tråden, så er det trappeautomat. Altså manuel tænd og auto sluk efter en tid. 
Skal man kunne tænde manuel og så både kunne slukke manuel og efter tid, så er det den model fra LK som vist. Eller en tidsrelæ / timer med en blink funktion i kombination med et kiprelæ. Kiprelæ tænder og slukker lyset på normal vis med impuls fra afbrydere, timer går i gang med samme tændledning som går til lampe ( fra kiprelæ) Når timer når f.eks. 5 minutter giver den en impuls på 0,5 sec. til kiprelæ spole som de andre impuls kontakter, som så slukker kiprelæ. 
Slukkes manuel så mister timer også spænding og gør ingenting. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Trappeautomat  - hold da op - det havde jeg ikke lige gættet på - det lyder mere som noget man trækker visse elastiske "ting#" i ..
MEn mange tak for svar. JEg tænkte netop at det ikke bør være en "normal trappeautomat" der kun kan slukke igen efter forsinkelsen er udløbet, men den type hvor man også selv kan slukke på kontakten inden udløbet af tiden. Spørgsmålet er så hvad hedder præcist den funktion ? jeg har fundet denne :
https://www.lavprisel.dk/yokis-mtr500e-kiprelae-til-indbygning-til-2000w-70740?gclid=Cj0KCQjwxYOiBhC9ARIsANiEIfY5klEVCctv_1b5Aw5GMkaJssbbwyuqz4AZRZ5DoWn09cQFyPwqYqwaApLuEALw_wcB

DEN hedder så et "KIP-relæ" og den har timeren men jeg kan ikke helt læse om man også kan skulle med kontakten inden timer udløb..
Annonce
Jeg ved ikke om det har noget specielt navn. De forskellige producenter kalder det nok noget forskelligt. Som ev elmand skriver er det egentligt en sammenbygning af et kip-relæ og en dobbelt timer. Et kiprelæ skifter mellem tændt og slukket hver gang det får en puls.

Det relæ du linker til kan klare din opgave (det må dog ikke bruges til en stikkontakt).
Kig i vejledningen for at få svar på dine spørgsmål. Bemærk vejledningen dækker over flere typer
https://assets.cdnlemu.dk/api/sitecore/asset/get?id=e96a91c7-e8c1-4fdd-8046-e69c20a90272&size=content

Bemærk, at det er ikke noget du montere som privatperson, så hvis du er det mindste i tvivl om noget, bør du ikke selv montere den.
 
hvad med et stilbart trappetryk .............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Karl- smart
Ja det er jo den gode gammeldags mekaniske som kan det der efterspørges. Dem har der siddet 1000 vis af på trappeopgange i etage byggeri. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De gamle mekaniske trappeautomater (Columbustryk), kan ikke slukkes manuelt. Desuden kan de kun sættes til relativ kort tid. Så hvis man fx vil sikre sig at lyset i entreen, bliver slukket efter maksimalt 4 timer, så det ikke brænder natten over eller i dagevis, kan det ikke bruges.

Det er også ekstremt klodset.
Jeg går med lidt de samme overvejelser til mit værksted/garage, og kunne godt - udover de allerede gode kommentarer - bruge et par hint/ideer.

Pt har jeg i værkstedet orienteringslys (lysstofrør, som på sigt bliver skiftet til LED), der tændes/slukkes af en PIR-sensor, samt to LED-armaturer jeg manuelt tænder og (for det meste husker) slukker.
Desuden har jeg de sædvanlige maskiner, som jeg pt trækker stikket ud af kontakten (når jeg husker det)

Jeg overvejer flg scenarie -
1) Orienteringslys der tænder automatisk (PIR), og holdes tændt i passende lang tid, så jeg ikke skal vifte med armene i tide og utide (30 minutter. 1 time? Ikke at jeg står stille så længe, men nogengange går jeg lidt frem og tilbage mellem værksted og projekter andre steder)

2) Arbejdslys og strøm til maskiner (230 V til save, 400 V til svejs) skal kunne tændes og slukkes manuelt, men under alle omstændigheder automatisk slukkes når orienteringslyset slukker.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis