Tagvindue i Shelter med stjernekig

Jeg er i gang med at bygge et Shelter med 16 graders hældning, og drømmer om at have et vindue i taget så jeg kan kigge på stjerner. Jeg har fået lavet et fastkarmsvindue (2-lags for det var det mindste man kunne få), men min test med det er ikke gået efter planen. 
Det dugger til, så snart det bliver mørkt. I hvert fald på en stjerneklar aften som i går. Jeg var ude og kigge kl 22:00.
Jeg troede at skråvinduer duggede, fordi temperaturforskellen var for stor mellem inder- og ydersiden, men det er ikke jo tilfældet her, hvor vinduet er udenfor. Så tænkte jeg, at det er det isolerende lag mellem de to ruder der er problemet.

1) Ville problemet også være der med et etlagsvindue?
2) Hvis ikke, kan jeg så skære den inderste rude væk (og hvordan gør jeg det? Kan det gøres med en glasskærer og en sugekop?)
3) Eller kan jeg fjerne det isolerende lag mellem ruderne ved at bore huller ind fra siden?
4) Er der nogen måde at undgå dug på en rude om natten? (fra vores skråvinduer i huset har jeg bemærket, at de lidt ældre 2-lags vinduer dugger når der er stjerneklart, mens vores nye 3-lags vinduer slet ikke dugger - i hvert fald ikke før tidlig morgen)
5) Jeg lagde en plexiglasplade ved siden af vinduet og den var også dugget til i morges, men ved ikke om den var gennemsigtig om natten. Min backup løsning var at lave en simpel plexiglasrude, hvis problemet ikke kan løses med det nye vindue.

Ak, det er nogle træls lærepenge det her, så jeg kunne godt bruge noget hjælp. Håber nogen kender en fornuftig løsning på udfordringen.

Mvh Rasmus Fynbo
Jeg er i gang med at bygge et Shelter med 16... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 19-04-2023 15:17:42

Havde en ide om man måske kunne montere vinduet på hængsler i siden så der var frit udsyn når det var åbent?
Måske lidt udfordringer ift at gøre det tæt ved kanterne når det er lukket men burde ikke være umuligt at tætne.

/BOFH 

 Dét er ikke en dårlig idé. Havde jeg tænkt mig om kunne jeg have bestilt et vindue der kunne åbnes :D

Men faktisk kan jeg måske bare lave en sektion af taget, der kan vippes op, så man kan se ud og så lukke det igen, når stjernekiggeriet er forbi. Vinduet er godt nok for tungt til det og det samme hvis jeg laver det med kalmarbrædder, som resten af taget skal laves med.. men jeg kunne måske lave det med en plexiglasplade. Den vejer ikke noget særligt.
knudr skrev den 19-04-2023 16:08:48

Vi ser jo det samme fænomen på bilens forrude, men her sker det kun en gang imellem og vi bemærker det især i frostvejr når vi så skal i gang med skraberen. Så måske skal du ikke kun se på en enkelt nat, der kommer måske mange klare og dugfri nætter.

 Ja, du har ret.. jeg må undersøge det gennem lidt længere tid for at kunne konkludere noget.

Så skal du ikke vippe vinduet, men lave det på 2 skinner som et skydevindue. 
Det gør de også i astronomi, et helt skydetag til deres observatorie. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis