Jeg er i gang med at bygge et Shelter med 16 graders hældning, og drømmer om at have et vindue i taget så jeg kan kigge på stjerner. Jeg har fået lavet et fastkarmsvindue (2-lags for det var det mindste man kunne få), men min test med det er ikke gået efter planen.
Det dugger til, så snart det bliver mørkt. I hvert fald på en stjerneklar aften som i går. Jeg var ude og kigge kl 22:00.
Jeg troede at skråvinduer duggede, fordi temperaturforskellen var for stor mellem inder- og ydersiden, men det er ikke jo tilfældet her, hvor vinduet er udenfor. Så tænkte jeg, at det er det isolerende lag mellem de to ruder der er problemet.
1) Ville problemet også være der med et etlagsvindue?
2) Hvis ikke, kan jeg så skære den inderste rude væk (og hvordan gør jeg det? Kan det gøres med en glasskærer og en sugekop?)
3) Eller kan jeg fjerne det isolerende lag mellem ruderne ved at bore huller ind fra siden?
4) Er der nogen måde at undgå dug på en rude om natten? (fra vores skråvinduer i huset har jeg bemærket, at de lidt ældre 2-lags vinduer dugger når der er stjerneklart, mens vores nye 3-lags vinduer slet ikke dugger - i hvert fald ikke før tidlig morgen)
5) Jeg lagde en plexiglasplade ved siden af vinduet og den var også dugget til i morges, men ved ikke om den var gennemsigtig om natten. Min backup løsning var at lave en simpel plexiglasrude, hvis problemet ikke kan løses med det nye vindue.
Ak, det er nogle træls lærepenge det her, så jeg kunne godt bruge noget hjælp. Håber nogen kender en fornuftig løsning på udfordringen.
Mvh Rasmus Fynbo
Jeg er i gang med at bygge et Shelter med 16...
Vis hele indlægget