Tagvindue i Shelter med stjernekig

Jeg er i gang med at bygge et Shelter med 16 graders hældning, og drømmer om at have et vindue i taget så jeg kan kigge på stjerner. Jeg har fået lavet et fastkarmsvindue (2-lags for det var det mindste man kunne få), men min test med det er ikke gået efter planen. 
Det dugger til, så snart det bliver mørkt. I hvert fald på en stjerneklar aften som i går. Jeg var ude og kigge kl 22:00.
Jeg troede at skråvinduer duggede, fordi temperaturforskellen var for stor mellem inder- og ydersiden, men det er ikke jo tilfældet her, hvor vinduet er udenfor. Så tænkte jeg, at det er det isolerende lag mellem de to ruder der er problemet.

1) Ville problemet også være der med et etlagsvindue?
2) Hvis ikke, kan jeg så skære den inderste rude væk (og hvordan gør jeg det? Kan det gøres med en glasskærer og en sugekop?)
3) Eller kan jeg fjerne det isolerende lag mellem ruderne ved at bore huller ind fra siden?
4) Er der nogen måde at undgå dug på en rude om natten? (fra vores skråvinduer i huset har jeg bemærket, at de lidt ældre 2-lags vinduer dugger når der er stjerneklart, mens vores nye 3-lags vinduer slet ikke dugger - i hvert fald ikke før tidlig morgen)
5) Jeg lagde en plexiglasplade ved siden af vinduet og den var også dugget til i morges, men ved ikke om den var gennemsigtig om natten. Min backup løsning var at lave en simpel plexiglasrude, hvis problemet ikke kan løses med det nye vindue.

Ak, det er nogle træls lærepenge det her, så jeg kunne godt bruge noget hjælp. Håber nogen kender en fornuftig løsning på udfordringen.

Mvh Rasmus Fynbo
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får dug på vindue fordi den varme luft inde i shelteret stiger op og så fortættes det vand, der er i luften på vinduet. Derfor hjælper det ikke at fjerne et lag glas eller lukke gasse mellem glassene ud, det gør det kun værre. 
Jeg ser 2 løsningsmuligheder:
-Installer et 3 lags termovindue, det burde virke bedre
-Installer en lille støjsvag ventilator, der puster luft på vinduet så duggen forsvinder. Monter den med en afbryder så du kan slukke den når du skal sove.
Det kan sagtens være det naturlige dugfald som sætter sig på ydersiden af vindue. Det er det samme som gør at græsset er fugtig efter solnedgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
perhans skrev den 19-04-2023 11:11:16

Du får dug på vindue fordi den varme luft inde i shelteret stiger op og så fortættes det vand, der er i luften på vinduet. Derfor hjælper det ikke at fjerne et lag glas eller lukke gasse mellem glassene ud, det gør det kun værre. 
Jeg ser 2 løsningsmuligheder:
-Installer et 3 lags termovindue, det burde virke bedre
-Installer en lille støjsvag ventilator, der puster luft på vinduet så duggen forsvinder. Monter den med en afbryder så du kan slukke den når du skal sove.

 Hej perhans,

Men som du kan se af billederne, er der slet ikke noget tag på endnu, og fugten er på ydersiden af vinduet.
Mvh Rasmus
ev elmand skrev den 19-04-2023 11:33:55

Det kan sagtens være det naturlige dugfald som sætter sig på ydersiden af vindue. Det er det samme som gør at græsset er fugtig efter solnedgang. 

 Hej Erik,

Ja, det er jo svært at gøre noget ved.. Det kan måske forklare, hvorfor det ikke sker på vores skråvinduer - de sidder væsentlig højere oppe i luften, mens det her vinduer kun sidder 1,5 m over jorden..
Som elmand skriver så er det naturlig dug som kommer når mørket falder på. du må etablere en vinduesvisker fra en bil. Det kan være et lille sjovt gds projekt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
RasmusFynbo skrev den 19-04-2023 11:42:22

perhans skrev den 19-04-2023 11:11:16

Du får dug på vindue fordi den varme luft inde i shelteret stiger op og så fortættes det vand, der er i luften på vinduet. Derfor hjælper det ikke at fjerne et lag glas eller lukke gasse mellem glassene ud, det gør det kun værre. 
Jeg ser 2 løsningsmuligheder:
-Installer et 3 lags termovindue, det burde virke bedre
-Installer en lille støjsvag ventilator, der puster luft på vinduet så duggen forsvinder. Monter den med en afbryder så du kan slukke den når du skal sove.

 Hej perhans,

Men som du kan se af billederne, er der slet ikke noget tag på endnu, og fugten er på ydersiden af vinduet.
Mvh Rasmus

 OK, så har jeg misforstået problemet. Hvis det bare er dug der falder så er det nok svært at gøre noget ved.

kovas skrev den 19-04-2023 11:51:41

Som elmand skriver så er det naturlig dug som kommer når mørket falder på. du må etablere en vinduesvisker fra en bil. Det kan være et lille sjovt gds projekt.

 Hmm, en manual skraber kan også gøre det.. Jeg må checke hvor lang tid der går fra den bliver skrabet til den atter er ugennemsigtig.

Jeg har ikke nogen løsninger, men I astronomi slås man også med fugt på stjernekikkerts optik om natten, når man fotograferer himlen med lange lukketider.  Jeg har dyrket det lidt   
Man bruger noget som hedder "dughætte". Det er et rør som man sætter foran teleskopet.  Det kan laves af sådan en let træningsmåtte. Det gør af fugten på en eller anden måde ikke kommer ind i teleskopet. 
Det drejer sig om et spejlteleskop, hvor spejlet ligger helt i bunden af røret. 
Men jeg ved ikke om det vil hjælpe på et helt vindue. 
Der er et eksempel her. Sidst i indlægget skriver han at det har virket fint. 
https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?t=3279

Man bruger også "varmebånd" som laves  af f.eks konstantantråd + lidt strøm. 
Føntørrer bliver også brugt ude i haven til visuel astronomi.  

...måske en genbrugt bagrude til en bil kan bruges, som allerede har indbygget varmetråde i glasset. 

Jeg har også limet lidt varmetråd, på et stykke glas, med kapton tape, til mit 3D printer bord som jeg printer på. Det bliver så varmet op til 70 grader. 
Jeg tror ikke men behøver ret meget varme på glasset for at fjerne dug. Bare lille smule varmere end luft temperatur. 

Fed shelter og god ide med stjernekig   

Havde en ide om man måske kunne montere vinduet på hængsler i siden så der var frit udsyn når det var åbent?
Måske lidt udfordringer ift at gøre det tæt ved kanterne når det er lukket men burde ikke være umuligt at tætne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vi ser jo det samme fænomen på bilens forrude, men her sker det kun en gang imellem og vi bemærker det især i frostvejr når vi så skal i gang med skraberen. Så måske skal du ikke kun se på en enkelt nat, der kommer måske mange klare og dugfri nætter.

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis