Træk plan til el

Jeg skal igang med at fræse nogle riller til strøm. Jeg er igang med at lave en træk plan. Jeg har vedhæftet et billede af vores underetage. Hvad tænker i om den? 

Jeg har ikke taget downlight med til spots i tegningen.

Jeg har også vedhæftet en ren klade, hvis nogle har andre forslag. :-)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo spare dig for en del hvis du ikke tænker at samme rum skal have strøm fra samme lampested. 
I de 2 nederste rum f.eks. kan du trække fra lampested ned til 2 stikk. i skillevæg. - igennem til de 2 stikk. der - til stikk. ved ydervæg og - kort stykke til stikk. i ydervæg i det første rum 
Hvis det er badeværelse midt i venstre side så er det ikke godt med stikkontakt i bruserum
Vaskemaskine og tørretumbler kan sagtens gå på samme kabel 5 x 2,5 mm2
Men ellers vil du nok have gavn af at få din elektriker, som skal montere det, til at lave træk plan for dig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for dit input erik. 

Jeg har lige snakket med min elektriker, og han forslår den plan jeg har vedhæftet nu. Grunden til der er to kabler til vaskemaskine og tørretumbler, er fordi de kører på hver deres gruppe for dem selv. 
Jamen så kan vi nok ikke komme med bedre råd, hvis han synes det er ok med stikkontakt i brusekabine.  bortset fra at du skal huske lys i dit vaskerum. Og at du skal have mindst en lysgruppe for hver  50 kvm og at i køkken skal der være 2 grupper. ( må godt være fælles med noget andet) 

Hov glemte at skrive den stikkontakt i bruseren selvfølgelig er til udluftningen.

Grunden til der ikke er lys i vaskerummet er fordi det stykke af underetagen er med støbt loft og der er ikke plads til at lave forskalning. Så der er lavet et lampeudtræk i siden. Hvor der bliver lavet enten nogle væghængte spots eller LED kæde. Kælderen er 64 m2, der går så en del m2 af til trappen, så det bliver tæt på de 50 m2. Bør jeg få lavet en Lysgruppe mere?

Her er billede af tavlerne for over og underetage. som du kan se er der også 1 gruppe til ovne, 1 gruppe til kogeplade og en lysgruppe i køkkenet :-)

Tegninger vi er ved at se på nu er underetagen :-)

Tegningen
Stikkontakt i brusekabinen? Har elektrikeren sagt god for den? 
Andersv9, Når du tegner kabler/rør med antal ledere, tegner du en fuldt optrukken streg, hvor du på skrå tegner antal ledere.

fase
Annonce
Grunden til symbolet er en stikkontakt er fordi det var det symbol jeg havde til rådighed til at illustrere, men det er altså en 3 leder til en ventilation inde i badet. :-) 
Andersv9 skrev den 01-04-2023 23:49:41

Grunden til symbolet er en stikkontakt er fordi det var det symbol jeg havde til rådighed til at illustrere, men det er altså en 3 leder til en ventilation inde i badet. :-) 

Du kunne have brugt et symbol for lampested i stedet for. Du skal overholde nogle krav til zoner  og spændingsniveauer i brusekabinen. Hvis ikke væggene i brusekabinen går helt op til loftet, ville jeg placere ventilatoren udenfor brusekabinen. Det virker fint. I øvrigt bør du føre både fase, nul, jord og en tændledning fra lampestedet frem til ventilatoren. Det bliver det nemmeste med en femleder.

fase
Skal der også tændledning med når det er en ventilation der selv tænder når der er for meget fugt? Planen er at væggene næsten skal gå helt op. Bliver det noget lort med ventilation inde i nichen?
Hvis ventilatoren KUN skal starte på fugt, så er det ok med 3 leder. Men mange ønsker at starte den når der er lys OG selv starte ved fugt. Så skal mindst 3 leder plus jord. 
Du kunne tage en del af kælder og sætte på en af de andre lysgrupper, så overholder du 50 kvm regel. 

Det der bliver nævnt med 50 m2 pr gruppe skal forståes ved at hvis et hus er 101 m2 så skal der være 3 lys grupper da regler (loven) sige at der skal være n grp. Pr. Påbegyndt 50 m2 ved er huset 175 m2 ja så skal der være 4 lys grupper, og som nævnt så skal et løkken fordelæes ud på 2 grupper, ligeledes så skal antallet af stikkontakter i et rum være 1 pr. 4 m2 så I der tilfælde hvor dit lokale er 64 m2 ja der skal der lovgivningsmæssige være 16 stikkontakter. Du kan læse alle reglerne som loc givningsmæssigt ikke kan fraviger i Bekendtgørelse 1082 den ligger frit og gratis på retsinformation. Her er link. ​Bek. 1082​​​
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis