Skal vaskemaskinen stå åben eller lukket?

Jeg har kun prøvet at have toppetjente vaskemaskiner og efter hver vask har jeg altid tømt slangen og vaskemaskinen for vand. Jeg kunne tømme omkring 1 liter hver gang. 
Vi har vasket 1 eller 2 gange om ugen, men efter jeg er blevet skilt og har kun vasket 1 gang om måneden, var vaskemaskinen begyndt at lugte råddent.
Nu har jeg fået min første frontbetjente vaskemaskine og det forstyrrer mig helt vildt at have lågen åben, lige præcis et sted hvor jeg står mest i køkkenet. 
Men så kom min kammerat forbi i går og har sagt at han altid holder lågen lukket og det har aldrig lugtet af noget, fordi det vand som er i vaskemaskinen fordamper ikke.... jeg har altid forsøgt at få vandet til at fordampe så hurtigt som muligt.
Hvad er så det rigtige at gøre? 



12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu behøver lågen ikke at stå helt åben som på billedet. Du kan nøjes med lukke lågen til, så den ikke er lukket helt. 

fase
Hvis du kogevasker (90 grader) mindst en gang om måneden, lugter maskinen ikke råddent, selvom du lukker lågen.

Hvis du kun vasker en gang om måneden, er det selvfølgeligt et råd, der ikke er let at bruge. Hvis man gør det til en vane fx at kogevaske det undertøj, der kan klare 90 grader, har man samtidigt løst problemet med lugtende vaskemaskine. Grunden til at man skal over 60 grader, er at nogle bakterier overlever ved 60 grader.

Jeg tørrer altid med en klud inde i gummipakningen, da jeg tidligere (som single) også oplevede at det vand der står i pakningen bliver ulækkert. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu har vi skiftet til en ny bosch vaskemaskine og i dens manual står det ret tydeligt den ikke må lukkes samt sæbe skuffes skal stå på klem pga fugt 
jetdirect skrev den 30-03-2023 17:37:57

Nu har vi skiftet til en ny bosch vaskemaskine og i dens manual står det ret tydeligt den ikke må lukkes samt sæbe skuffes skal stå på klem pga fugt 

 

Surt at komme hjem med en ny vaskemaskine og se sådan et krav i instruktionsbogen.
Annonce
GodeVen skrev den 31-03-2023 12:23:36

jetdirect skrev den 30-03-2023 17:37:57

Nu har vi skiftet til en ny bosch vaskemaskine og i dens manual står det ret tydeligt den ikke må lukkes samt sæbe skuffes skal stå på klem pga fugt 

 

Surt at komme hjem med en ny vaskemaskine og se sådan et krav i instruktionsbogen.

 Det må jo åbenbart være nødvendigt og skrive det siden de gør det. kan nu ikke se det er et problem 

Hvis den står hvor man går forbi, er det irriterende hvis dør og sæbeskuffe ikke er lukket. Desuden synes jeg at det ser sjusket ud.

GodeVen skrev den 31-03-2023 12:46:51

Hvis den står hvor man går forbi, er det irriterende hvis dør og sæbeskuffe ikke er lukket. Desuden synes jeg at det ser sjusket ud.

hvis der ligger noget fx fugtig håndklæde i tromlen der er lagti maskinen og lågen så er lukket så er det også jordslået når det skal vaskes og en lukket maskine er god grobund for bakterier mv.

https://samvirke.dk/artikler/lad-laagen-paa-vaskemaskinen-staa-aaben
https://idenyt.dk/huset/hvidevarer/fa-din-vaskemaskine-til-at-holde-langere/

det gælder også for opvaskemaskiner at lågen står på klem efter brug


Jeg har fundet en rytme med at lade den stå næsten lukket om dagen og åben om natten. 
Hængsel bliver nok slidt,  før resten af maskinen går i stykker :-) 
Siger man ikke i dag at en vaskemaskine holder i 5 år?  
Jeg har læst flere gange om en eller anden tromle kugleleje pakning som bliver slidt og der kommer fugt ind i kuglelejet og så går det ned ad bakken derfra. 
Du kan bare lade være med at lukke lågen på vaskemaskinen helt, så kan det næsten ikke ses, at der er åbent.
At vaskemaskinen kun holder i 5 år, er forhåbentlig ikke sandt. Jeg har købt en maskine, som gerne skulle holde i 15-20 år. Så er den ikke dyrere end tilbuddene til 2300 kr.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis