Høj vandstand pga. regn - Spm. til kloakmesteren

Hej LDS,

Det har regnet meget i marts 2023, så vandstanden på min sommerhusgrund er oppe omkring côte 0. Vandet står over uret i vandbrønden og når jeg går over græsset svupper det. 
Dette bevirker at mit toilet med egen brønd trækker meget dårligt. Vandet løber ud, men det stiger helt op til kummekanten og falder så igen på måske 3-4 sekunder. Hvis jeg lader vandet løbe i håndvasken i mere end 5-10 sekunder, så trækker det op af afløbet i gulvet. Jeg formoder at det er fordi det står meget højt her, og altså ikke pga. stoppet afløb.
Normal vandstand er côte -0,5, så om sommeren trækker toilettet fint, og jeg oplever ikke problemer.

Til kloakmesteren / eksperter. Findes der en løsning til dette problem? Kan man grave op og lave en tilbageløbssikring eller lignende. Jeg tænker ikke på en højvandslukke, men en mere permanent løsning i afløb / kloakken / brønden.

VH Claus
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis vandet står i kvote nul, så kan spildevandet inde fra huset dårligt selv trække væk.
Løsningen kunne være at samle alt afløbet i en brønd, og så pumpe det væk (aner ikke om det er lovligt)
En pumpebrønd som denne her eks. LINK
Når vandstanden er så høj på grunden, skal du nok opdriftssikre pumpebrønden, eks. ved at komme en passende mængde beton ned om røret.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for input Jens, men hvor vil du pumpe det hen?   
Vi havde det samme problem ved min moders sommerhus. På visse tidspunkter var grundvandet så højt at toilettet ikke trak ordentligt. Men det stod trods alt ikke op i græsset. Vi satte (ganske uautoiseret) en dykpumpe ned som passede med, at kun når grundvandet var højt så pumpede den vandet over i en nærliggende hæk.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Rodehouse skrev den 27-03-2023 12:38:06

Tak for input Jens, men hvor vil du pumpe det hen?   
Ud hvor det burde have løbet af sig selv, septiktank, trixtank, faskine, nedsivning...
På den måde fortrænger den grundvandet, og du kommer af med dit spildevand.

Du kan selvfølgelig også få gravet en opsamlingstank ned til spildevandet, og så få den tømt med en slamsuger, når den er fuld, det ville nok være den korrekte metode.   

Her på matriklen er nedsivningen også dårlig (ikke pga grundvand) Vi ansøgte og fik lov til at nedsive i en sandmile som vandet bliver pumpet op i. det må du også kunne. sandmilen ligger oven på jorden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Tak for alle svarene, der er noget at tænke over   

Da det er kloakvand, så er det nok dumt at køre det et tilfældigt sted hen. Selv vand med sæbe må man ikke bare køre ud i jorden / faskine. Jens, du siger septiktank, trixtank, faskine, nedsivning... Jeg er ikke fagmand, og blev tabt ved begrebet trixtank :-) Har du et link til et sted man kan læse om dette setup? Har du evt. en skitse der forklarer det? 
Desuden, så fortalte en geolog mig, at det er vanskeligt at grave en lukket tank ned i jorden med høj vandstand. Vandet presser simpelthen tanken op over overfladen - lidt som hvis man forsøger at dykke med en fodbold. 
Rodehouse skrev den 28-03-2023 17:41:37

Tak for alle svarene, der er noget at tænke over   

Da det er kloakvand, så er det nok dumt at køre det et tilfældigt sted hen. Selv vand med sæbe må man ikke bare køre ud i jorden / faskine. Jens, du siger septiktank, trixtank, faskine, nedsivning... Jeg er ikke fagmand, og blev tabt ved begrebet trixtank :-) Har du et link til et sted man kan læse om dette setup? Har du evt. en skitse der forklarer det?
Desuden, så fortalte en geolog mig, at det er vanskeligt at grave en lukket tank ned i jorden med høj vandstand. Vandet presser simpelthen tanken op over overfladen - lidt som hvis man forsøger at dykke med en fodbold. 

En trixtank er en lidt mere avanceret septiktank, så ikke en løsning på dit problem. link      (skrev det bare hvis det var sådan en du havde.

Man kan godt grave en tank ned, selv om der er høj vandstand, den skal bare opdriftssikres, der er flere metoder, men det vil en kloakmester/entreprenør helt sikkert klare.
(det eks. kunne være beton, der et tungere end opdriften )

Du køber en ballon til udløb og en dykpumpe i brønd.

At vandet står op over vanduret i målerbrønden har ikke nogen betydning. Du skriver at vandet fra bl.a. går ud i "egen brønd" Det kommer så an på hvad du mener med det. 
En gammeldags septik tank havde kun 1 kammer, og med et T stykke både ved ind og udløb kunne det tykke i kloakvandet tilbageholdes som et flydelag. Der skulle så gerne være en gæring i gang i tanken så vandet der afledtes var nogenlunde ren. Det var så oftest langt fra tilfældet.
En Trix tank er sådan set lidt tilsvarende, men der er der 3 kamre, men overløb imellem dem. Yderst det helt beskidte blandede vand, og her sker nedbrydningen mest. Både i den yderste og den  næste kammer sker der så en bundfældning af de forurenende stoffer. Det skal suges op 1 gang om året af godkendt firma. 
Det inderste kammer indeholder det mest rene vand, og her placeres en pumpe. Denne kan pumpe det til nedsivning. Under normale omstændigheder under jord ovefladen. Men i tilfælde som dit hvor der er meget høj grundvand tillader man at der bygges en dige og at nedsivnings slange placeres der. 
Hvis du skal have etableret sådan et system skal den godkendes af kommunen, der skal kloakmester til at lave det, og det kan nemt komme til at koste 30-50 tusind kroner

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for fyldestgørende svar EV Elmand. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis