Fugtig væg - input til løsning/årsag

Vi er ved at tage gl tapet af en indervæg og opdager at den er fugtig. Måleren siger 25% på den mørke del af væggen.
Muren til højre er sydgavlen på huset og gavlvæggen er intakt uden store revnet etc
Jeg kan ikke greje hvor fugten kommer fra og hører gerne gode bud på årsag og løsning


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I og med at det er langs bunden af din mur, ville jeg se på om fugten kommer fra soklen.
Har du nogen tagnedløbsbrønd etc udenfor som kan være utæt?

Du skal vel også have tapeten af sydgavlen, så du kan se hvordan det ser ud der.
Hvad har du på den anden side af Indermuren?
Er der nogen form for vandrør i nærheden af det givne sted ved Indermuren?
Der kan også skyldtes manglende mur pap under Indermuren kombineret med utæt vandrør eller lignende i nærheden.
Kort rettelse, har målt sydvæggen efter og den er også fugtig på de nederste 40 cn, vi så det bare ikke da den ikke var skjoldet.
På den anden side af indervæggen er et tilsvarende værelse - sydvæggen er også fugtig derinde.
Der skulle ikke være vandrør i væggen - måske centralvarme strengen, men den taber ikke tryk, så jeg tror ikke at det er årsagen. 
Har checket udenfor og soklen (beton) ser ikke ud til at være begravet pga niveauforskel, sådan at gasbeton muren kommer under jordhøjde.
Derfor virker det som om manglende/utæt tagpap kan være svaret. Har I nogle bud på hvordan man checker det?

God dag, Silas
Derfor virker det som om manglende/utæt tagpap kan være svaret. Har I nogle bud på hvordan man checker det?

 Det kan kun konstateres ved at fjerne fodpanelet og krasse i puds/muren så evt. murpappet kommer frem.

Hvordan har rummet tidligere været varmet op samt ventileret/udluftet?
Har der stået møbler foran væggen?
Har i haft mange vandkrævende blomster i lokalet?
Hvad med gulvet, hvad slags gulv er der, er det også plaget af fugt?
Hvis fugten kommer nedefra kan gulvet også have taget skade.
Annonce
Det første jeg tænker når jeg ser det er manglende isolering i bunden af muren. Kan du komme til at bore et hul ind til hulmuren og mærke efter eller få fat i / låne et af de der søgekameraer.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Værelserne har været hhv soveværelse og børneværelse uden planter eller andet.
Der er blevet luftet ud dagligt, men der har stået en kommode foran den mørke del - det skal der nok ikke i fremtiden.
Der er laminat gulv med træ og det ser ikke ud til at have taget skadet efter 7 år -det buler i hvert fald ikke.
@kovas, så har vi en massiv gasbetonmur på ~30cm, så der er ikke nogen hulmur

Jeg må ud og kradse i den nederste fuge og se om jeg kan spotte noget tagpap. Hvis nu der viser sig ikke at være tagpap - er der så nogle muligheder eller er det "Mette Mink og Lev med det"?

Vh, silas
så har vi en massiv gasbetonmur på ~30cm, så der er ikke nogen hulmur 

Ja så, massiv 30 cm gasbeton, det kan være forklaringen.
30 cm massiv gasbeton har ikke særlig god isoleringsevne.

Bag ved kommoden er der af naturlige årsager ikke blevet luftet ud som i resten af lokalet.

Sammenholdt med kommode, dårlig isoleret ydermur og forholdsvis lav temperatur har det formentlig været årsag fugten.
Hvad temperatur har i haft i lokalet?

Samme problematik har jeg set i min søsters hus.
Manglende hulmursisolering bag en kommode, i stuen, gav samme fugtproblem som vist på dir foto.

Ja når der ikke er hulmur så er det endnu mere oplagt at det er dårlig isolering kombineret med stillestående luft bag kommoden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis