Jeg opgiver og kaster håndklædet i ringen..

For et par uger siden fik vandet i køkkenhåndvasken svære og svære ved at trække, nu er det blevet så grelt at det tager 10 min. førend den smule vand i videoen er væk. 
Jeg har haft alt afløb adskilt, sågar endda "sænket" vandlåsen med en stump ekstra afløbsrør så der er mere tryk på vanden fra oven af. Adskiller jeg det hele ad, og hælder vand direkte i det nederste lange rør under vandlåsen trækker det fint. 
Nogen der har et bud på hvad pokker der lige sker her.? Kan der være opstået en slags luftmodtryk i selve kloak systemet? Indrømmet jeg bliver snart sindssyg af det afløb.  https://www.youtube.com/shorts/AKGTGvT_2Ng      
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandlåsen er ikke til for at opfange ting, som ryger med vandet ud, vandlåsen er til for at man ikke kan lugte kloaken. Mit gæt er, at der i rørene under vandlåsen har samlet sig en klump snask, som du ikke kan se. En almindelig "svupper" kan muligvis løsne det, og ellers må du have en slamsuger ud for at suge afløbet rent.

RED: Fik ikke lige set, at det løber fint af, hvis du hælder direkte i rør. Der sidder et "sugerør", som skal tillade afløbet at "ånde". På din video sidder det lige under vasken, er gråt og peger ud mod venstre og går normalt op til nogle riller/huller i siden af vasken. Er du sikker på, at der er fri passage gennem dette "åndehul"?

Hellere leje end at bo på gaden.
Forstoppelsen kan være mange steder. I mit køkkenafløb, er det som oftest et stykke efter vasken i det (næsten) vandrette rør ud til et samlingspunkt fra andre afløb.

Når det begynder at løbe dårligt får det cirka 10 grydefulde kogende vand (pas på geyser op af afløbet). Alternativt tager jeg brønddæksel af og skylder vand med en slange mod vasken. Så langt som muligt ind med slang før du åbner for vandet. Hvis det er længere ude er det nok bedst at får hjælp fra et kloakfirma.

Hvis du har et lufttryk i din kloak er forstoppelsen længere ude.
Uden at have set videoen, så er jeg 99% sikker på, at der er en prop et sted, som forhindre luften i røret at forsvinde udad i kloaksystemet.
Hvis dine dele i vandlåsen er rene, så kan det kun være indespærret luft i rørene, som bremser vandet i at løbe ud af vasken.
Kolding75 skrev den 23-03-2023 11:51:22


RED: Fik ikke lige set, at det løber fint af, hvis du hælder direkte i rør. Der sidder et "sugerør", som skal tillade afløbet at "ånde". På din video sidder det lige under vasken, er gråt og peger ud mod venstre og går normalt op til nogle riller/huller i siden af vasken. Er du sikker på, at der er fri passage gennem dette "åndehul"?

 

Har lige tjekket det, og ja der sad noget snask, nu er det blevet adskilt, skyllet godt igennem og samlet igen - problemet er stadigvæk det samme så det er ikke årsagen. Hmm...?
Annonce

GodeVen  og djaydjay 

Som skrevet er der fri passage fra håndvask via vandlås til afløb og gennem kloakrør til samlebrønd udenfor. Har haft brønddækslet af, og vandet løber fint igennem.    ..fra under vandlåsen og frem.

Ps. Jeg kan ikke forestille mig der sidder en luftprop i vandlåsen, som skulle hindre vand i at løbe frit. 
@Frank: Bemærkede du, at jeg redigerede min oprindelige post?

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 23-03-2023 12:24:59

@Frank: Bemærkede du, at jeg redigerede min oprindelige post?

 Ja og jeg blev til at starte med også jublende glad for tipset, og troede årsagen var fundet - men desværre var det ikke tilfældet.   

Tror det skyldes en begyndende forstoppelse længere ude i rørsystemet, så forstoppelsen virker som en vandlås, og når du så også har en vandlås under vasken, kan vandet ikke fortrænge luften mellem de to "vandlåse".

Vi prøver igen, i morgen --
Man kan få en ide om hvor forstoppelsen er ved at lade vasken stå natten over og se hvor meget vand der skal til før rørene er fyldt op til vasken.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis