Jeg opgiver og kaster håndklædet i ringen..

For et par uger siden fik vandet i køkkenhåndvasken svære og svære ved at trække, nu er det blevet så grelt at det tager 10 min. førend den smule vand i videoen er væk. 
Jeg har haft alt afløb adskilt, sågar endda "sænket" vandlåsen med en stump ekstra afløbsrør så der er mere tryk på vanden fra oven af. Adskiller jeg det hele ad, og hælder vand direkte i det nederste lange rør under vandlåsen trækker det fint. 
Nogen der har et bud på hvad pokker der lige sker her.? Kan der være opstået en slags luftmodtryk i selve kloak systemet? Indrømmet jeg bliver snart sindssyg af det afløb.  https://www.youtube.com/shorts/AKGTGvT_2Ng      
For et par uger siden fik vandet i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så har jeg endelig fået løs problemet, men på forunderlig vis. Det var åbenbart luft i vandlåsen, for da jeg løsnet den sidste øverste omløber til højre (hedder det en union) på vandlåsen en lille bitte smule - skete der ellers ting og sager. Vandet fra håndvaske sank straks og der kom klukkende lyde fra vandlåsen. Problem solved     

Ps. ..eller næsten da - for spænder jeg omløberen helt til opstår problemet straks, løsner jeg lidt løber vandet frit.. til gengæld drypper det så lidt. 
GodeVen skrev den 23-03-2023 13:02:16

Luft i vandlåsen kan ikke være årsagen til forstoppelse.

Prøv at fylde vasken helt op inden du løfter bundproppen.Forstoppelsen er nok længere ude.

 Det har jeg prøvet, og der er ingen problemer så længe omløberen er løsnet lidt. Hmm.. kan man stramme den for meget?

Haha.. Jeg har ligegodt aldrig før været udsat for noget lign. Alle afløb og kloak i huset er forholdsvis nye - og så opstår sådan et åndssvag problem pludselig.   ..og kun ved køkkenhåndvasken. Men så har man prøvet det med - Og tak til alle der gav deres besyv med. 

Ps. Men indrømmet, jeg er frustreret over jeg ikke kan finde selve årsagen til fænomenet. 
Frank Chr. skrev den 23-03-2023 12:57:59

Så har jeg endelig fået løs problemet, men på forunderlig vis. Det var åbenbart luft i vandlåsen, for da jeg løsnet den sidste øverste omløber til højre (hedder det en union) på vandlåsen en lille bitte smule - skete der ellers ting og sager. Vandet fra håndvaske sank straks og der kom klukkende lyde fra vandlåsen. Problem solved     

Ps. ..eller næsten da - for spænder jeg omløberen helt til opstår problemet straks, løsner jeg lidt løber vandet frit.. til gengæld drypper det så lidt. 

Det er jo netop en indikator for at der er en forstoppelse længere ude i systemet, trykket af vandet fra vasken igennem vandlåsen bliver først udlignet når du løsner den. Sagt på en anden måde så skabes der overtryk i kloakken efter vandlåsen når du forsøger at skylle ud.

Det er slet ikke usædvanligt at der på et køkkenafløb opbygges en fedtprop hvor der trækker langsomt igennem pga forringet gennemgang.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 23-03-2023 13:58:17

Frank Chr. skrev den 23-03-2023 12:57:59

Så har jeg endelig fået løs problemet, men på forunderlig vis. Det var åbenbart luft i vandlåsen, for da jeg løsnet den sidste øverste omløber til højre (hedder det en union) på vandlåsen en lille bitte smule - skete der ellers ting og sager. Vandet fra håndvaske sank straks og der kom klukkende lyde fra vandlåsen. Problem solved     

Ps. ..eller næsten da - for spænder jeg omløberen helt til opstår problemet straks, løsner jeg lidt løber vandet frit.. til gengæld drypper det så lidt. 

Det er jo netop en indikator for at der er en forstoppelse længere ude i systemet, trykket af vandet fra vasken igennem vandlåsen bliver først udlignet når du løsner den. Sagt på en anden måde så skabes der overtryk i kloakken efter vandlåsen når du forsøger at skylle ud.

Det er slet ikke usædvanligt at der på et køkkenafløb opbygges en fedtprop hvor der trækker langsomt igennem pga forringet gennemgang.




/BOFH 

Som skrevet kan jeg konstatere (med haveslange, og rensebånd) der fri og uhindret passage efter vandlåsen i køkkenet, igennem hele rørsystemet som også badekar, håndvask, bryggersafløb, alle med vandlås er koblet på, helt ud til samlebrønden og videre.      

ok, men hvis et modtryksproblem på kloak-siden skal udelukkes, så kan du jo prøve at skylle til en spand efter din vandlås - hvis det skyller ok i åbent kredsløb er det jo fordi der sker modtryk fra kloaksiden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har du en kloakudluftning der går op i taget og ud i det fri, kan den være blokeret.
Prøv at lade dækslet til rensebrønden stå lidt på klem, hvis det hjælper kan det være manglende udluftning.
Det behøves ikke at være en forstoppelse, hvis der er en lunke på røret virker det også som en vandlås.

Det med du lader den suge luft, og at det så virker, er en helt klar indikator på manglende udluftning, eller begyndende forstoppelse, eller en lunke på røret der danne vandlås.

Det er lidt som det gamle husråd, at hvis toilettet trækker langsomt ud, så sætter man en tændstik i klemmer ved manchetten til kloakrøret, så virker det igen. (en kort tid)



Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har lige talt med to af mine naboer, de har præcis de samme problemer med afløb, men kun med de afløb/vandlåse der sidder højest i husene (ligesom jeg). Den ene har haft vvs´er ude, og hans konklusion var overtryk den forkerte vej i det off. ledningsnet.(alt spildevand pumpes ca. 15 km ind til byen) Kommunen er nu kontaktet. Jeg viste naboerne min opdagelse med at løsne den ene omløber på vandlåsen, og begge naboer har nu godt træk igen i deres "tilstoppet" afløb. 

Je_ns 
Nej jeg har ikke udlufter på, Jeg vil prøve dit tip med at lade brønddækslet stå lidt på klem.       
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis