Minimumstaghældning ved brug af kalmarbrædder

Hej,
Jeg er ved at designe et shelter til haven, og overvejer at bruge kalmarbrædder som tag (som i så mange andre bug-selv shelters. Jeg kan dog ikke finde ud af hvad minimumshældningen skal være med et tag af den type?
Grunden til at jeg selv designer shelteret er at jeg synes der ofte er for lidt højde i bunden af shelteret, hvilket skyldes taghældningen.
Er der nogen der har et godt bud?
Mvh Rasmus Fynbo
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HVis ikke det skal rådne væk alt for hurtigt, og være rimeligt tæt, tænker jeg ikke du skal gå under 10% (jeg ville ikke selv lægge et trætag på under 30 grader - for det kommer ikke til at holde ret længe. Noget af værdien ift højde går af, fordi du skal lægge lægterne på tværs af hældningen - det er i hvert noget mere behageligt at have lægter på den anden led - fra bund til åbning - ift at møve rundt i mørket uden at slå hovedet. Tænk også på, at jo fladere du laver taget, jo flere grannåle og blade vil der lægge sig på taget, som bidrager til opfugtning og utæthed. 
Det bedste - men ikke mest æstetiske - vil være et tagpaptag på plade. Det er det eneste du stort set kan lægge vandret. 

Hvis du er ambitiøs og har lidt tømrersnilde kunne du jo lave det med en form for sadeltag, for at få lidt mere vinkel på, og uden at få en kæmpe åbning fortil. 

Mvh Troels
Ok, tak for svarene..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis