Hvilke søm / skruer til påforing spær og opbygning af kviste

Hej
Vi afmontere vores gamle tag næste uge og så skal jeg i gang med at påfore de eksisterende spær med nye 45x245 spær og bygge ny gavlkvist og to nye kviste.

Jeg har selvfølgelig ideer om hvilke skruer der skal anvendes, men vil gerne være mere sikker på at udføre det korrekt / bedst.
Så spørgsmålet går på

1) Påforing af nye spær på de gamle - hvilken type fastgørelse skal bruges her? Hvilke skruer i hvilken afstand?

2) opbygning af ny kontruktion af nyt tømmer - spærtræ - hvad vil i anbefale her til at samle spærtræet.

3) hvilken måde er bedst at samle de to nye spær på ved tagryggen? Skal der beslag på?

Jeg har ikke nogen Slagskruemaskine men overvejer at købe til dette projekt.
Har heller ikke nogen sømpistol men overvejer ligeledes - til lægter.

jeg skal montere woodfiber top træfiberplade ovenpå spær - de fastgøres gennem afstandslisterne som er forskrevet til alm taglægter. Det betyder taglægterne fastgøres til afstandslisterne (som altså er alm taglægter) Opbygning vedhæftet.

Håber I kan guide lidt ift skruer / søm / gode anvisninger / erfaringer. Mange tak.





11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sømpistol til det hele ellers bliver du aldrig færdig, køb en bedre Tjep eller Paslode og sælg den videre bagefter.

Samlinger er søm/skrueplader.

Du skriver ikke hvilken belægning der skal på ift færdiggørelse i toppen? Skal der undertag på? Til de fleste tegl bruges en toplægte der fastgøres ned imod et toplægtebeslag ala nedenfor.


/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvilken model er god til dette af Tjep eller Paslode?
-morten- skrev den 18-03-2023 09:59:36

Der skal natur skifer tag på

Ok, men har du noget detailtegning ift udførelse?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
-morten- skrev den 18-03-2023 10:00:26

Hvilken model er god til dette af Tjep eller Paslode?

Der er flere modeller i begge mærker, du skal ud og mærke med fingrene.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nej ingen detaljetegning. Jeg har tegnet det op du kan se i 3D. Så man kan sige det er detaljer. Men ift samlinger mht søm beslag etc skal jeg ha det på plads. Derfor spørgsmålene :-)
Har du haft en ingeniør med ind over. Umiddelbart ser overliggeren som bærer kvisten lidt klein ud. Jeg ville også overveje dobbelt spærtræ på de bærende spær. 

Normalvis skrues eller skydes opretningen fast pr ca 20-30 cm. Men det er muligt at konstruktionen kræver noget ekstra som f.eks. gennemgående gevindsænger med bulldog skiver osv
De eksisterende spær fejler som sådan ikke noget. Påforingen er for at øge isoleringstykkelsen og rette op i samme omgang. 

Når du siger dobbelt spærtræ på de bærende spær. mener du så et nyt spær på begge sider af de eksisterende.

Overliggeren - mener du den på billedet her?
Den er 45x295 spærtræ


Jeg mener de spær som skal holde al vægten fra kvistene, især den store.  De skal bære al vægten for de 3 spær du skærer væk. Desuden vil din spær på den store kvist ikke holde da der ikke er noget vandret afstivning. 

Den bærende limtræsbjælke under den store kvist har stor belastning da den både holder kvist og tagflade fra den anden side. Den skal låses fast i spærene med pålasket tømmer.

Jeg kan kun anbefale at kontakte en ingeniør og få lavet beregninger på det hele, og stopper herfra med flere råd.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis