Ventilations lyddæmper

Jeg skal lave et ventilationsanlæg og i den forbindelse skal jeg have lyddæmpere ved ventilerne.
er det ok at lave flex lyddæmpere, eller er det vigtigt at bruge faste lyddæmpere?
Hvis i mener flex er ok, skal jeg så købe dem på 600 eller 1200mm? er det vigtigst at lyden bliver dæmpet mest muligt, eller trykfaldet jeg forestiller mig er større jo længere flex slangen er?

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I min optik vil jeg holde mig langt væk for flex slange/lyddæmper.
Utøj f.eks. mus elsker at sætte tænderne i dem.

Det bedste er 1200 mm lyddæmper direkte på af- og tilgang på/efter ventilationsanlægget, og min 600 mm lyddæmper på alle ind- og udsugninger.
Støj kommer primært pga. høj lufthastighed.
Derfor hold dig under 2,5m/s lufthastighed på af- og tilgangene på selve anlægget.
Evt. gå op i rørstørrelse for at holde lufthastighederne nede under 2,5 m/s
Ved ind- og udsugningsventilerne ca. 1 m/s lufthastighed.
For at mindske trykfaldet brug 45° afgreninger frem for 90° T-stykker, eller også "Bukse" T-stykker.

Høj lufthastighed og stort trykfald koster energi, så det kan blive svært at overholde energikravet, så vidt jeg husker SEL værdi.
Tak GHS,
Jeg tror ikke at gnavere bliver et problem hos mig, især fordi der kommer 200mm Papiruld over rørene når det er lavet færdigt.
Jeg er bare i tvivl om de er gode nok til at dæmpe lyden og i så fald om man skal vælge nogle på 60 eller 120cm.
For en på 120mm må dæmpe lyden bedre, men have større tab af tryk.

Jeg tror ikke at trykket bliver et problem, da jeg laver hoveddør i 160mm og grener ud til alle ventiler i 125mm. (uden jeg ved hvordan man regner på den slags.
Huset er på 150kvm.

 

Gnavere mv. er højst sandsynlig ligeglad tykkelsen af given isolering.

Hvad er din dimensioneret lufthastighed?

Køkken: 20L/s = 72m3/h
Toilet/bad: 15L/s = 54 m3/h
Toilet/bryggers: 10L/s = 36 m3/h

Hvis luftskiftet 0,3L/s/m2 brutto gulvareal er større end ovennævnte er det, der dimensionsgrundlag.

Vedr. lufthastigheder, har du ikke haft matematik i skolen?

Vedhæfter lidt info materiale.

F.eks. på Lindab hjemmeside fremgår alle nødvendige data.
"Gnavere mv. er højst sandsynlig ligeglad tykkelsen af given isolering. "
Men er nok glade for at du benytter papiruld frem for glasuld e.l.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lyddæmpere ved hver ventil er tilrådeligt især på grund af flytning af lyde fra rum til rum. Hvis hoved kanalen går lige hen over ventilerne, så kan tydelig høre alle aktiviteter i nabo rummet. 
Det kan da have sin charme  men det er rarest at få det dæmpet så meget som muligt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg er ikke ekspert i isolering, men jeg har kunnet læse mig frem til på nettet f.eks hos Bolius, at papirisolering netop er godt og hæmmende mod gnavere og andet utøj grundet de kemikalier der er tilsat - De ønsker ikke at lave rede i materialet. Det var faktisk en af grundende til at jeg tænke det skulle være papir, men det kan jo stadig ændres da det endnu ikke er bestilt :D

Jeg kender ikke lufthastigheden, men jeg har behov for at flytte 216m3 i timen tror jeg. 
2*bad
1* køkken 
1* bryggers
= 216

Jeg mener at have haft matematik i skolen, men desværre må jeg have været syg den uge man lærte at dimensionere ventilationsanlæg. Var det noget i regnede på da du gik i skole? 

Tak for alle jeres svar, det er meget velkommen.

@ ev elmand 
Jeg har bestemt også planer om at laver lyddæmper ved hver ventil.
Men jeg er i tvivl om det er ok at bruge flex, eller det skal være fast lyddæmper.
Og yderligere om de skal være 600m eller 1200mm i længden.
Jeg vil jo selvfølgelig gerne have en god lydisolering, men også et anlæg som er funktionelt, nemt at lave og ikke mindst billigt :D
Det er tiltalene at lave flex, da jeg tænker det er både nemmere og billige, men hvis det er noget juks, skal det selvfølgelig laves på en anden måde

 

Jeg beklager at jeg har så mange spørgsmål - men hvordan laver man afslutningen ved loftet?
Jeg har prøvet at lave en tegning som jeg forestiller mig det, men er det måden at gøre det på?
og hvordan fastgøres røret, så ventilrammen har noget fikseret at gøres fast i?
jeg har troldtektloft og min dampspærre er placeret ca. 45mm over underkanten af loftet.

På forhånd tak og rigtig god aften og weekend folkens.

 

JohnLarsen skrev den 17-03-2023 14:26:16

"Gnavere mv. er højst sandsynlig ligeglad tykkelsen af given isolering. "
Men er nok glade for at du benytter papiruld frem for glasuld e.l.

Jeg tog fejl. Efter check må jeg konstatere, som trådstarter skriver, at mus o.l. ikke vil bo og bygge i papiruld.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg mener ikke der er noget i vejen med flex lyddæmper. Hvis de ligger nogenlunde lige så er det meget begrænset hvor meget de øger luft modstanden. At de også koster ca. 1/2 delen af de faste tæller jo også.
En ulempe er så at rør systemet ikke er stift hvorfor der skal lidt ekstra fastgørelse til nede ved troldtek loftet. 
Netop troldtek loft er lidt tricky at afslutte i. 
Ud og indsugnings ventiler kommer med nogle kraver / ventil ramme som netop passer ind i 100 mm rør. Der er så indvendig i dem et lille stykke gevind / bajonet fatning. Det passer så til afslutnings ventilen.
Men den kraven med den lille kant skal fastgøres. Hvis den 100 mm  rør oppefra sidder meget stabilt kan man skrue indefra og ud i den. 
Men det sikre er at lægge / lime et stykke krydsfiner plade oven på troldtek. Kan man ikke komme til oppefra eller er det umulig at skrue en plade ned,  så kan man lægge 2 halvmåner op. Så skruer man op i kraven ( 3 huller ) med meget tynde skruer. Altså igennem troldtek og op i krydsfiner.
Når du kommer med 125 mm rør så skal du have en 600 mm 125 mm dæmper- stump 125 mm rør - 125 / 90 grader bøjning overgang muffe / nippel 125 - 100 mm - stump 100 mm rør og så ventil kraven.  
Hullet i dampspærre skæres lige under mål, så strammer det omkring røret og sammen med dampspærre tape er det en udmærket løsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@JohnLarsen
Det er stort at indrømme at man kan tage fejl :D
Jeg havde også på forhånd regnet med at papir ville være en drøm for gnavere, det var først efter jeg læste om det jeg blev overbevist. Jeg har som sagt ikke lagt mig fast på isoleringsmaterialet, men hvis papir er lige så godt som det andet, vælger jeg den, da den for mig at se er billigst.

@ev
Rigtig fin beskrivelse. tak for det.
Jeg havde planer om at gøre det som du beskriver, men hvor jeg ville bruge en en rørkrave til dampspærren for at tætne
https://www.frishop.dk/pi/DAFA-universal-r%C3%B8rkrave-345-x-345-mm-%C3%9880-til-200-mm_11645521_148741.aspx?gclid=Cj0KCQjwn9CgBhDjARIsAD15h0DkZiru30RIXVI0TBCazdbPZPujfOv0WCN5zQP5UaO2orVrPsedhlAaAoKeEALw_wcB

Du beskriver at jeg skal reducere røret fra 125 til 100mm - kan jeg ikke bare sætte en 125mm ventil i, nu hvor jeg alligevel regner med at føre 125mm rør ud til alle indblæsning og udsugningerne - eller har det nogle ulæmper?

En anden mulighed for at få tilslutningsstedet til at være lidt mere stabilt med fast rør kunne være at lyddæmperen placeret lidt væk fra ventilen f.eks på hovedrøret - på den måde ville jeg de fleste steder få 1m spiorør før bøjningen som nemmere kunne fastgøres til spær eller lignende.
Men er det et problem at lyddæmperen ikke er placeret helt ude ved ventilen??


Endnu engang tak for alle jeres svar - jeg håber i får en god lørdag.




 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis