Ventilations lyddæmper

Jeg skal lave et ventilationsanlæg og i den forbindelse skal jeg have lyddæmpere ved ventilerne.
er det ok at lave flex lyddæmpere, eller er det vigtigt at bruge faste lyddæmpere?
Hvis i mener flex er ok, skal jeg så købe dem på 600 eller 1200mm? er det vigtigst at lyden bliver dæmpet mest muligt, eller trykfaldet jeg forestiller mig er større jo længere flex slangen er?

 

Jeg skal lave et ventilationsanlæg og i den... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan føre det helt frem med 125 mm rør og vælge den størrelse ventil. Jeg kiggede blot på din første skitse. 
Det er nok bedst at lyddæmper sidder tæt ved ventil, men det har sikkert kun minimal betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Trådstarter: Jeg mener at have haft matematik i skolen, men desværre må jeg have været syg den uge man lærte at dimensionere ventilationsanlæg. Var det noget i regnede på da du gik i skole?

Nej jeg lærte heller ikke dimensionering af ventilationsanlæg i folkeskolen. Det jeg lærte var almindlig areal- og rumfang beregning af f.eks. en cirkel/cylinder. 
Det har jeg så sat ind i et Excel regneark, hvor 2,5m/s lufthastighed anses/anbefales som max hastighed.

Vil anbefale følgende ventilstørrelse:
Køkken ø160
Bad ø125
Bryggers ø100

Vedhæfter Excel regneark i pdf format, desværre kunne jeg ikke upload Excel regnearket.

Hvis du har en skitse af rørføringen, tegnet på din grundplan, kan jeg nemt sætte hastigheder på med anbefalet rørstørrelse.

Hvis du kan bruge Excel regnearket kan du sende en personlig mail, så kan jeg sende det den vej.
Jeg tror jeg var i skole den uge vi regnede areal og rumrang ud ja - men når man ikke kender til anbefalingerne og reglerne for ventilation, er jeg desværre stadig lost.

Skal der virkelig en 160mm ventil i køkkenet? - Det mindes jeg ikke at have set før.
Jeg havde planer om at lave et hoved rør på 160mm og derfra fordele ud til hver enkelt ventil med 125mm.

Du må meget gerne tegne hastihed og rørstørrelse på! det ville jeg være glad for :D
De streger jeg har lavet er kun hoved strengene.

På forhånd tak og god weekend.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis