Fjerne evt. bærende væg

Hej LDS

Jeg skal have fjernet to vægge i mellem køkkenet og stuen. (markeret med rødt på tegningen)

Er der nogen herinde som ved hjælp af tegningerne kan se om det er en del af den bærende konstruktion?

Eller burde jeg uden bekymringer kunne fjerne dem og regne med at gitterspærene støtter på ydermuren?  

Væggene er lavet af porebeton.

Mvh Mark
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spærene bæres af ydermuren, så du bør kunne fjerne de viste vægge uden problemer.

fase
Eftersom tegningen af dine gitterspær ikke er typiske fritbærende spær, bør du få professionel til at vurderer om du kan fjerne den væg som er vinkelret på gavlen.

Din tegning af gitterspærene kan muligvis tyde på krævende understøtning omkring midten.

På tegningen vises der et eller andet som går fra gavlen og hen til den røde streg/væg, ligger der en drager/bjælke på loftet?

Væggen som er parallel med gavlen er ikke bærende, støttefunktionen på ydervæggen har ingen betydning. 
Som GSH skriver er der noget mellem gavlen og “den røde væg”. Jeg læser det som Dip xx. En Dip er det samme som en Heb- bjælke. Du må relativt let kunne måle hvor kraftig bjælken er. Er det en Heb, så er højde- og breddemålet det samme.

Søren O
Tak for jeres svar.
Jeg mener ikke der ligger en drager/bjælke på loftet men tjekker selvfølgelig op på dette og vender evt. tilbage.

Ville man kunne ligge en bjælke på tværs af spærene på loftet for at fordele vægten og derved undgå at skulle have en støtte mur midt i lokalet? 
Man ville kunne lave en bærende bjælke på loftet. Så fastgør man spærene op til denne, så de er støttet. Denne bjælke skal så støtte på gavl muren og hen på muren ved entre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skriver: Man ville kunne lave en bærende bjælke på loftet. Så fastgør man spærene op til denne, så de er støttet. Denne bjælke skal så støtte på gavl muren og hen på muren ved entre.

I så fald kræver det at Overliggeren for gavlvinduet kan bære en sådan bjælke.

Er gitterspærene identisk med vist tegning? 

I min optik "lugter det langt væk" af professionel hjælp, da tegningen af gitterspærene ligner Mellemunderstøttet gitterspær, frem for Fritbærende.

Så fik jeg kigget på loftet og taget et par billeder af den aktuelle situation.
Der ligger en bjælke på muren fra gavlen til hjørnet på de to mure jeg ønsker at fjerne. Denne bjælke er skruet fast til alle spær (5stk) derimellem. Håber det kan ses på billederne.

Er det muligt at forlænge denne bjælke yderligere 3 spær eller evt. skifte ud med en længere bjælke eller spærtræ?
Hvorpå jeg så kan fjerne muren. 

Eller ville det mest fornuftige være at beholde den mur der er vinkelret på gavlen?

Mvh Mark
Du skal have en ny bjælke med rette dimension. Og så skal du have vished for at overligger over vindue kan bære den ekstra belastning. Nu bærer den 2,5 spær og kommer til at bære 4 spær ( det halve af afstanden.)
Du må have en bygge sagkyndig til at regne på det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bemærk at foto af spær ikke svarer til tegningen, i første indlæg!

Foto af spær viser at spærene er Fritbærende, dvs. at væggen vinkelret på gavlen ikke er bærende.

Bjælken som er vist på sidste foto har ingen bærende effekt, dog kan der være tale om støttende effekt til gavlen.
GSH - undrede mig også at spærene på tegningerne ikke passer med det aktuelle.

Det vil sige at jeg stadig skal have en byggesagkyndig til at beregne en størrelsen på en bjælke som kan opretholde den evt støttende effekt?

Det skal lige siges at den tværgående bjælke kun ligger og hviler på gavlen. 

Alternativt overvejer jeg at slå hul i væggen og lave en gennemgang med tilhørende overligger. Det skulle vel ikke påvirke den nuværende konstruktion negativt? 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis