Afkalkning af blandingsbatteri?

Jeg har et bruse blandingsbatteri som er begyndt at blive stramt i temperaturreguleringen. Så meget at jeg næsten ikke længere kan regulere temperatur. Det er kommet gradvist.
Kan det være indsatsen i batteriet der er tilkalket? Kan jeg afkalke den? Hvordan? 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan vi se hvilket blandingsbatteri du omtaler?

Hvad med vandtemperaturen, leveres den stadig stabilt på samme indstilling som ved ny?
Vand temperatur er fin.
Det hedder Blue Rain. Ser lige om jeg kan finde link
Der er ikke noget termostatbatteri i den vare.

Min første tanke er, at kalk ikke kan påvirke bevægeligheden i selve grebet. Og heller ikke selve termostatfunktionen. Muligvis du kan forsøge at skrue termostatventilen ud/af hvis det overhovedet er muligt, så du kan komme til at se hvor der er friktion og måske tilføje noget hanefedt.

lds123 skrev den 11-03-2023 10:15:56

Der er ikke noget termostatbatteri i den vare.

Min første tanke er, at kalk ikke kan påvirke bevægeligheden i selve grebet. Og heller ikke selve termostatfunktionen. Muligvis du kan forsøge at skrue termostatventilen ud/af hvis det overhovedet er muligt, så du kan komme til at se hvor der er friktion og måske tilføje noget hanefedt.


Der er sådan en indsats her inde i blandingsbatteriet. Jeg troede det var en termostat. Hvad er det så?

Kan det give mening at afkalke den?
Hvis jeg skal smøre den, hvor skal jeg små smøre den og med hvad? Kan jeg bruge sådan en GLIDEX silikonespray?



 

Annonce
Det jeg mente var at der ikke er noget termostatbatteri i det link du sendte. Så mærke og model er ukendt for os.
Jeg kan ikke se ud fra fotoene hvordan det adskilles. Hvis det kan. 

Har du søgt vejledning på producentens hjemmeside?

Hvis du ikke får noget feedback der kan hjælpe dig her i forummet, så ville jeg bare forsøge mig frem og købe en ny hvis jeg ødelægger den. 
Prøv da at lægge hele enheden i en eddikesyreblanding som bruges til kaffemaskinen.
Lidt længere nede i dit link er udgaven med termostatventil.

Søren O
Søren O skrev den 11-03-2023 11:44:43

Prøv da at lægge hele enheden i en eddikesyreblanding som bruges til kaffemaskinen.
Lidt længere nede i dit link er udgaven med termostatventil.

 Kan man bruge citronsyre i forholdet 50g til 1L vand?

Har ikke eddikesyre. 
Der sker ikke noget ved at prøve, men eddikesyre virker bedre. Varmt vand virker også bedre, så måske en tur i ovnen ved ca. 50o vil fremskynde processen. Sørg for at sætte opløsningen i bevægelse med jævne mellemrum. Du kan lukke “vandbadet” inde i en plastpose.

Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis