Plads til vaskemaskinen

Hej
Jeg har købt en vaskemaskine og skal montere skabe på begge sider af vaskemaskinen.  Det er Ikea skabe, så jeg skal skrue en skinne på væggen. 
Er der regler for hvor meget afstand der må være mellem skabe og vaskemaskinen?

Mvh Adam

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næppe regler, som i lovgivning… men Siemens har sikkert en anbefaling i deres installationsabvisninger. Hvilken model er det?
De plejer at må stå helt tæt. Vaskemaskine er sikkert 59,5 cm så 60 cm eller 60,5 er helt ok.
Og så skruer du fødderne op så den er næsten lige under bordplade. Fødder skal dog stadig have godt fat i gevind.
Husk at afmontere transportbeslag som anvist i installations vejledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak :-)  Vil vaskemaskinen ikke "slå" i skabe hvis de er for tæt på?  
Jeg har dårlig erfaring med min tidligere fritstående toppetjent som har rystet så meget at den har flyttet sig en meter under centrifugering. 
Ja den er 59,8cm bred, står der på deres tegning.

Det er denne maskine SIEMENS  WM12N0L2DN IQ300 
https://www.skousen.dk/hvidevarer/vaskemaskine/frontbetjent-vaskemaskine/product/siemens-wm12n0l2dn/?_gl=1*19en5rk*_up*MQ..*_ga*NjAwMzY3OTUuMTY3ODExMTkzNQ..*_ga_4W2P603H5E*MTY3ODExMTkzNS4xLjAuMTY3ODExMTkzNS4wLjAuMA..&gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tGEE5VTT9ggAFJBXcwyRo5oEK2aIS8dBMQyxBTKLZlQ_p_-lV6w2ixoCs_4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ja, der står 60cm i instruktionen 

Vaskemaskine slår sig når den ikke står på alle 4 fødder. 
Min egen står på en beton sokkel på ca. 15 cm. For mange år siden faldt den ned under centrifugering. Den landede på lugen og fortsatte sin centrifugering. Jeg løb hen til den men var faktisk lidt bange for at tage fat i den, som den lå og hoppede. Der kunne jo være overgang i den. Så jeg løb op til gruppeafbryder og slukkede. Så blev der ro. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du får den justeret ordentligt lodret og alle fire ben er nede ryster den rigtig sjældent/aldrig. For en sikkerheds skyld kan du klæbe et par bløde plastlister på hver side.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Jeg har også et andet spørgsmål mht vaskemaskine. Der er strøm til komfuret i udløbsrosetten på væggen. 
Men hvor skal man montere et stik med jord til en vaskemaskine? Også gemt bag et underskab? 
Det er nok ikke mig som skal lave det, men en autoriseret elektriker, men jeg er nysgerrig :-)
Der kan trækkes kabel ud fra komfur stik til vaskemaskine. Eller vaskemaskine kan tilsluttes direkte i udtaget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. 
Kan sikringer så tåle at begge apparatter kører på samme tid? 
Mit el skab ser sådan ud:


Du vil ikke kunne regne med at køre komfuret og vaskemaskinen samtidig med den nuværende kabling. Komfuret er tilsluttet med alle 3 faser, hvis vaskemaskinen skal køre, skal enten ovnen eller een af koge-zonerne ikke være i brug.
Nu kører komfuret ikke på fuld kraft hele tiden, så måske kan det lade sig gøre. Eller man vasker, nå der ikke laves mad.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis