Plads til vaskemaskinen

Hej
Jeg har købt en vaskemaskine og skal montere skabe på begge sider af vaskemaskinen.  Det er Ikea skabe, så jeg skal skrue en skinne på væggen. 
Er der regler for hvor meget afstand der må være mellem skabe og vaskemaskinen?

Mvh Adam

Hej Jeg har købt en vaskemaskine og skal montere... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil meget ofte kunne køre samtidig. Når man bruger komfur er det meget sjældent at man har alle kogezoner og ovn tændt på fuld blus. Ligeledes er det kun i opvarmnings fasen ( måske 30 minutter ) at vaskemaskine tager den store strøm.
Min erfaring siger at det er mere regel end undtagelse at det kan køre. 
Og det næste er så hvad sker der hvis det ikke kan køre. Ja så slår sikrings gruppe fra, det er det hele. Den kan tændes igen og man må så vælge om det er maden der prioriteres eller tøjvask. 
Jeg kan se at der er 2 grupper som er på 16A det kunen tyde på at der måske er tilslutnings sted under vasken som er på en anden gruppe, og som derfor er mere egnet at slutte den til ved. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak.
Jeg har kontaktet 2 elektrikere og det lyder som om de ikke gider lave det på den nemme måde. 
De vil trække nye kabler fra el skabet og lave en ny gruppe. 
Bore huller igennem alle vægge i garderoben, badeværelset og køkken, lige under loftet og trække synlige kabler og afslutte i køkkenet, hvor de vil trække et kabel ned og bore et hul i min bodplade. 

Der kommer en tredje elektriker og kigger på det lige før Påske. 




Jeg ville også prøve med at få lavet en stikkontakt tilsluttet samme fase som ovnen. Det er sjældent at ovnen og vaskemaskinen kører samtidigt. Endelig kan du jo undgå at vaske samtidig med at du bruger ovnen.

fase
Det vil jeg også, men det er en autoriseret elektriker som skal lave det og de vil trække nye kabler. 
Jeg kan vel ikke bestemme og fortælle dem hvordan det skal laves :-)

DLG skrev den 29-03-2023 13:34:58

Det vil jeg også, men det er en autoriseret elektriker som skal lave det og de vil trække nye kabler. 
Jeg kan vel ikke bestemme og fortælle dem hvordan det skal laves :-)

Hvis du beslutter dig for at får lavet en stikkontakt tilsluttet den samme fase som ovnen, kan du bare bede om at få levet en stikkontakt, som kan forsikres med 16A. Hvad den skal bruges til, er elektrikeren uvedkommende. Hvordan det laves bør elektrikeren vide.


fase
Annonce
DLG skrev den 29-03-2023 13:34:58

Det vil jeg også, men det er en autoriseret elektriker som skal lave det og de vil trække nye kabler.
Jeg kan vel ikke bestemme og fortælle dem hvordan det skal laves :-)

Du kan bestemt godt sige at du f.eks. ikke vil have synlige kabler. Det kan de så forklare hvad vil koste ekstra hvert sted.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du ber bar eom at få lavet de nødvendige antal stikkontakter ( shuko uden afbryder ) som er godkendt til 16 A Så kan du tilslutte hvad det skal være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis