Tryk eller ikke trykimprægneret?

Google gav ikke svaret: bruger man tryk imp træ som man maler, eller ubehandlet træ som males?

Eks til tagbrædder på et halvtag, et legehus, eller som galvbeklædning?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udendørs kan man bruge tryk imprægneret træ for at få længere holdbarhed, og det kan udmærket males. Trævinduer vil ofte være vacum imprægneret. 
Det er en lignende proces hvor vædsken i stedet for at  trykkes igennem træet så suges igennem træet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-03-2023 22:51:26

Udendørs kan man bruge tryk imprægneret træ for at få længere holdbarhed, og det kan udmærket males. Trævinduer vil ofte være vacum imprægneret.
Det er en lignende proces hvor vædsken i stedet for at  trykkes igennem træet så suges igennem træet. 

 Vi har en overdækning, hvor konen - for hyggens skyld - hellere vil have træ tag frem for nuværende plastik. Det giver mindre lys og dermed mere mulighed for hygge. Jeg blev i tvivl om, hvis man maler det på den side der udsættes for vind og vejr, om man så bruger imp brædder. 

man kunne selvfølgelig også lægge pap henover istedet for holdbarheden og så have sortmalet træ nedefra. Vi kan nemlig ikke se taget selv - kun undersiden.

Det er immervæk vildt at være husejer. Savner vores vicevært 😅
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa

Tror ikke et tag lavet af brædder vil være tæt, men det er jo selvfølgelig heller ikke sikkert det er nødvendigt. Træ, trykket eller ej vil arbejde og slå sig i større eller mindre grad. hvor lang tid det holder vil afhænge af behandling (maling/trykimpregnering) og hvor stejl hældningen du har på taget.

Hvis hun gerne vil have trætag ville jeg lave det af tagbrædder med fer og not og lægge et enkelt lag selvklæbende tagpap ovenpå.
Alternativet er at svare: “næste år” hver gang hun spørger 😁
Hahahahaha, har virkelig mange (af konens) projekter som skal laves "næste år" :) 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Husk at sådanne projekter er hele charmen ved at være husejer. 
Husk at den "belønning" som vicevært evt. kunne tilkomme, så tilfalder dig.   Ja jeg tænker ikke på andet en kaffe naturligvis   
Og for at være lidt seriøs. I skal passe på med at lave sådan et lystæt tag hvis der er vinduer inde under. Det bliver meget mørk i det rum som det evt. dækker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville ikke selv lave et tag med træbelægning. Jeg vil fortrække tagpap eller et uorganisk materiale. Der er mange muligheder med tagplader, skifer, tagsten eller tilsvarende.

Hvis jeg skulle bruge træ, ville jeg helt sikkert vælge imprægneret. Lægge det i klink og have en hældning på omkring 45 grader.


Cedertræ, også kaldet Western Red Cedar (det botaniske navn er Thuja plicata) er ret holdbart uden det er kemisk behandlet.  
ev elmand skrev den 03-03-2023 10:25:59

Husk at sådanne projekter er hele charmen ved at være husejer.
Husk at den "belønning" som vicevært evt. kunne tilkomme, så tilfalder dig.   Ja jeg tænker ikke på andet en kaffe naturligvis   
Og for at være lidt seriøs. I skal passe på med at lave sådan et lystæt tag hvis der er vinduer inde under. Det bliver meget mørk i det rum som det evt. dækker. 

 Jeg nyder det til fulde. Den yngste har nu accepteret med fuld faderlig tiltro, at man skal kunne se røv, når man laver vvs ting. Ellers bliver det utæt… 🤣


Men det er charmen. Konen glæder sig over vores projektet, altså med et royalt vi, mens hun undrer sig over hvor lang tid det tager, når man naturligvis skal have pauser og mad og hvile imellem skøre projekter. Forstår godt vores ene vicevært altid gemte sig 🤣🤣🤣
GodeVen skrev den 03-03-2023 12:11:15

Jeg ville ikke selv lave et tag med træbelægning. Jeg vil fortrække tagpap eller et uorganisk materiale. Der er mange muligheder med tagplader, skifer, tagsten eller tilsvarende.

Hvis jeg skulle bruge træ, ville jeg helt sikkert vælge imprægneret. Lægge det i klink og have en hældning på omkring 45 grader.


 Også bare til en art shelter hygge overdækning?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også