Opvaskmaskine i gammelt køkken

Vi vil gerne installerer en opvaskmaskine i vores gammel køkken.

Gerne i det skab markeret med orange på billedet.

I mit kreativ hoved, kunne jeg godt tænke mig at genbrug lågen, så den bliver ligesom en indbygnings opvasker.

(Men jeg forstår at det kan være vanskeligt).

Så vil gerne høre hvad andre synes, kan det lade sig gøre?

En smal opvaskmaskine som er 45, der er altså plads i skabet, da den er over 50 i breden.. lågen er 54cm i breden og 75cm i højden… så tænkte jeg bare at flytte hængslerne for neden, og håndtaget i midten for oven.

Vi har stikkontakt installeret, skal bare have en vvs’er til alt som der behøves på det punkt.

Problemet er lidt.. at det er et godt lavet snedker køkken, så inde i skabet, er der 2 hylder og selvfølgelig bunden er også en hylde.. så der skal jeg nok have skåret ud for at maskinen kan komme til at stå på gulvet.

For mig ser jeg ikke at der skulle være noget i vejen for dette projekt, men det kan være der er andre som er lidt mere viden om sådan noget.

Måske ender det med at vi alligevel skal skære væk, og nøjes med et fritstående?

Glæder mig til at høre jeres meninger. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis højden tillader det kan den sagtens sættes ind der.
Normalt bliver lågen så fastgjort på maskinens låge og åbner med denne. For at det skal vedblive at se pænt ud fastgøres maskinen så i begge naboskabe for at undgå at den flytter sig pga vibrationer.
Det kræver så nok et greb i toppen af lågen for at åbne kombinationen.
Hylderne i skabet kan sagtens skæres væk.
VVS tænker jeg ikke er kompliceret da du jo har vand og afløb i naboskabet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 02-03-2023 11:54:09

Hvis højden tillader det kan den sagtens sættes ind der.
Normalt bliver lågen så fastgjort på maskinens låge og åbner med denne. For at det skal vedblive at se pænt ud fastgøres maskinen så i begge naboskabe for at undgå at den flytter sig pga vibrationer.
Det kræver så nok et greb i toppen af lågen for at åbne kombinationen.
Hylderne i skabet kan sagtens skæres væk.
VVS tænker jeg ikke er kompliceret da du jo har vand og afløb i naboskabet.

 Tak for svaret.. hvis der kommer til at være plads på hver side af maskinen, kan man skubbe nogle plader ind for at fylde luften, og for at maskinen kan skrues på de plader, som så kan skrues ind i nabo skabene? Hvis det giver mening. 

Har lige talt med en fra ikea; som sagde min ide ikke kunne lade sig gøre, men det synes jeg bare var lidt en negativt og opgivende attitude 😅
Start med at finde ud af om du kan finde en opvasker i kan lide der i mål (HxBxD) kan passe ind i skabet  - de fleste laves efter 60 og 45cm bredde som er de standardmål de fleste køkkenelementer laves efter nu til dags.
Husk der skal være lidt ekstra plads bagved til slanger etc.
I det nuværende køkken støtter skabets sider sikkert hylder på begge sider så det vil være mere besværligt hvis du skal til at flytte disse for at få plads til opvaskeren.

Indbygning kræver at lågen er samme mål som hele fronten på opvaskeren - den del tror jeg er op ad bakke ift øjemål af lågen. Lågen ved siden af hænger lidt - den trænger til lidt kærlighed for at blive rettet op.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Er der plads nok bagud hvis lågen bliver monteret, så det flugter med de andre låger?
Du skriver så pænt at det er snedker køkken. Og det er også helt rigtig selv om det i de senere år er blevet lidt et reklame udtryk. Jeg kalder den type køkken et for-ramme køkken. Det er ikke lavet af elementer, men er en samlet ramme foran som holder luger og så ligger der løse hylder inden for. Disse hylder kan sagtens være andre mål en de enkelte låger angiver. 
Det er klart at der kan saves så meget væk at opvasker kan være der, hvis ellers højden er ok. 
Men jeg tror du skal undgå at få låge til at passe på opvasker, men lade den stå lige som dit komfur jo også står som den er. Låge skal passe i højde hvis den skal sættes på opvasker. Den nederste kant på låge skal f.eks. kunne være der når lågen kommer ned i vandret. 
Du skriver at du har Stikkontakt ? Er det den over bordet så vil den ikke kunne trække opvasker. Men der kan sikkert føres et kabel fra komfur installation og hen til opvasker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BOFH skrev den 02-03-2023 12:53:44

Start med at finde ud af om du kan finde en opvasker i kan lide der i mål (HxBxD) kan passe ind i skabet  - de fleste laves efter 60 og 45cm bredde som er de standardmål de fleste køkkenelementer laves efter nu til dags.
Husk der skal være lidt ekstra plads bagved til slanger etc.
I det nuværende køkken støtter skabets sider sikkert hylder på begge sider så det vil være mere besværligt hvis du skal til at flytte disse for at få plads til opvaskeren.

Indbygning kræver at lågen er samme mål som hele fronten på opvaskeren - den del tror jeg er op ad bakke ift øjemål af lågen. Lågen ved siden af hænger lidt - den trænger til lidt kærlighed for at blive rettet op.

/BOFH

 Perfekt svar, tusind tak! 


Lågen ved siden er hænger faktisk ikke, den var bare lidt åben og billedets vinkel er måske lidt misvisende.

Men jeg kan godt forstår det bliver lidt svært med indbygning, for der kunne sagtens mangle noget plads bagved i forhold til slangerne.. jeg tænkt bare det kunne se sejt ud, at ‘modinisere’ det gammel køkken med lidt nyere teknologi 😅

Men jeg tror nok det ender med vi bare tager en second hand fritstående, da køkken på sigt skal renoveres helt, og der vil vi kunne sagtens få en standard 60’er når det er.

Men tak for svaret 💪🏼
jhb skrev den 02-03-2023 12:57:10

Er der plads nok bagud hvis lågen bliver monteret, så det flugter med de andre låger?

 Det kommer der nok ikke til at være nej, med mindre jeg rykker hele den dele af køkkenet ud for at gør plads, og det bliver ikke noget succes da det er et fint samlet styk håndværk. 


Det er ærgerligt fordi jeg synes det ville være så fedt at kunne bevare den solid struktur, i stedet for at skulle opgradere til nyere elementer som man ved ikke er lavet med den samme kvalitet som det var blevet gjort i gamle dage. 😔

Men er lidt begrænset når skabene har en bredde af omk 54 og en dybde på lidt over 52 🤦🏻‍♂️.

Tak for svarene
ev elmand skrev den 02-03-2023 23:44:49

Du skriver så pænt at det er snedker køkken. Og det er også helt rigtig selv om det i de senere år er blevet lidt et reklame udtryk. Jeg kalder den type køkken et for-ramme køkken. Det er ikke lavet af elementer, men er en samlet ramme foran som holder luger og så ligger der løse hylder inden for. Disse hylder kan sagtens være andre mål en de enkelte låger angiver.
Det er klart at der kan saves så meget væk at opvasker kan være der, hvis ellers højden er ok.
Men jeg tror du skal undgå at få låge til at passe på opvasker, men lade den stå lige som dit komfur jo også står som den er. Låge skal passe i højde hvis den skal sættes på opvasker. Den nederste kant på låge skal f.eks. kunne være der når lågen kommer ned i vandret.
Du skriver at du har Stikkontakt ? Er det den over bordet så vil den ikke kunne trække opvasker. Men der kan sikkert føres et kabel fra komfur installation og hen til opvasker. 

 Hej EV, 

Ja jeg tror mere og mere at i har ret, at en fritstående nok bliver den optimale (mindre bøvlet) løsning.

Ja vi fik sat et stik inde i skabet ved siden af under vasken, så der skal nu bare laves de nødvendig røre til vand også burde vi være kørende.

Er slet ikke imod at have fritstående, især når det kun bliver lidt midlertidligt alligevel, men havde bare en skøn ide at inde bag en af de 70’er låger var der gemt en moderne ‘touch’ på køkkenet 😂
ev elmand skrev den 02-03-2023 23:44:49

Du skriver så pænt at det er snedker køkken. Og det er også helt rigtig selv om det i de senere år er blevet lidt et reklame udtryk. Jeg kalder den type køkken et for-ramme køkken. Det er ikke lavet af elementer, men er en samlet ramme foran som holder luger og så ligger der løse hylder inden for. Disse hylder kan sagtens være andre mål en de enkelte låger angiver.
Det er klart at der kan saves så meget væk at opvasker kan være der, hvis ellers højden er ok.
Men jeg tror du skal undgå at få låge til at passe på opvasker, men lade den stå lige som dit komfur jo også står som den er. Låge skal passe i højde hvis den skal sættes på opvasker. Den nederste kant på låge skal f.eks. kunne være der når lågen kommer ned i vandret.
Du skriver at du har Stikkontakt ? Er det den over 

bordet så vil den ikke kunne trække opvasker. Men der kan sikkert føres et kabel fra komfur installation og hen til opvasker. 

 

Hej igen ev elmand.. er lige gået tilbage til en tidligere tråd som jeg havde oprettet, da vi snart skal igang med at installere opvaskmaskinen.

Vil bare lige høre om der var en der havde råd eller erfaring med at ‘forandre’ et snedker køkken.

På billederne kan man se at den nederste hylde går hele vejen igennem alle 4 skabe/skuffer dele.

Jeg skal jo skære ud i den nederste plade for at kunne få plads til maskinen, vi kommer til at skifte bordpladen, så jeg vil selvfølgelig fjerne det gammel bordplade før jeg går igang…

Så vil jeg høre, skal jeg bare skære nok at maskinen kan være der sådan så det sidder tæt for neden, eller skal jeg nærmest bare skære hele dette skab væk?

Den øverste kant, altså rammen hvor skabslågene sidder fast på, jeg tænker at der måske skal skæres i det også, men det ved jeg først når jeg har maskinen ved siden med det nye låg, så jeg kan se hvordan det kommer til at passe med højden.

Jeg er bare lidt bange for, at lige så snart jeg går igang med at skære i dette ellers fin køkken del, om det kommer til at forringe dens strukturelt styrke og stabilitet?

Hvordan vil i gør det, hvis i skulle igang med at sætte en opvaskmaskine her?
Maskinen kommer til at fylde 45cm breden af skabet som er 55.. så der kommer til at være 5cm på hver side, jeg læste en der skrev at den skal fastgøres til nabo skabene for at den ikke skulle flytte sig når den er i gang.. er det nok at sætte nogle ‘stolper ind, på hver side, som vil kunne give noget at skrue den fast til?

Ser frem til jeres svare.

Tak
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis