Lime revnet plade sammen

Hej
Jeg har denne havedør, som efter vinden har fået en rimelig stor revne på den yderste plade. 

Er det noget man kan fikse uden at skulle tage døren af og skifte den ene plade.. hvis det overhoved er muligt?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det yderste bræt der er flækket.
Du kan købe et nyt brædt til en flad 20'er, afmontere det gamle og ligge det ovenpå, og strege af og save til.
Herefter monteres det nye i stedet, og døren kan males.

Det er skruet fast igennem tværvangen i top og bund, så se om du kan lokalisere skruehovederne, kradse malingen ud, og skrue dem af.

Elektronikteknikeren
Det viser sig så til at være et større projekt.. 
Bræderne som er er sat sammen, har hver en z profil som ikke er til at finde i de gængse håndværker butikker. 

Hvis alt skulle gå galt, er det muligt at købe 2 trykimprægneret  plader, og ligge den forskudt af hinanden så de danner det z, eller bliver det noget værre grids?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu er det jo "bare" en malet låge, så kunne du i stedet ikke vælge at fylde revnen ud med epoxylim. Det er jo hamrende stærk, så efterfølgende en slibning og en gang maling kunne vel løse problemet.

Kurt B. Andersen
Det er ikke et større projekt, hvis man har en rundsav. Den kan man hurtigt snitte sporet med, ved hjælp af dybdestoppet og et påspændt vaterpas, som leder.

Det er stadig er brændt der er tale om, og ikke en plade. Trykimprægneret er ganske normalt at benytte til sådan en låge. 

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så min ide med at sætte sætte to plader sammen er måske ikke så god ide. 

Tak for Google søgningen @JohnLarsen, du har ret i at det ligner dem, de virker en smule bredde men ellers passer det med målene. 

Kan dog ikke helt læse mig frem til om de er trykimprægneret? Selvom det står det og til udendørs brug i form af tag beklædning. 
Lærk er ikke trykket, da det har naturlig modstandskraft mod råd.
At brættet er bredere gør jo ikke noget når det er yderst, så saves det blot til i den side der bliver enden på lågen.

Elektronikteknikeren
Nu har jeg ikke en rundsav og økonomisk heller ikke har råd til en sådan en - så jeg prøver at se om jeg kan finde en billig overfræser et eller andet sted. 

Ifølge Bygma er profilen fuldstændigt udgået - hvilket sætter mig lidt i et dillema, da alt udendørs er beklædt med disse brædder. 


Hvis du ikke selv kan lave et magen til, kan enhver tømrermester lave et bræt til dig hvis du selv leverer en skitse med profilen og længden på brættet.
Hvis du skrev hvor du boede var der såmænd nok nogen herinde der kunne lave det for dig hvis du kom med materialerne. 

Selvbygger med stort S. 
Kiddi skrev den 06-03-2023 12:59:31

Nu har jeg ikke en rundsav og økonomisk heller ikke har råd til en sådan en - så jeg prøver at se om jeg kan finde en billig overfræser et eller andet sted.

Ifølge Bygma er profilen fuldstændigt udgået - hvilket sætter mig lidt i et dillema, da alt udendørs er beklædt med disse brædder.


Jeg gentager at du kan lime to x krydsfiner, med passende tykkelse, let forskudt, sammen og overfladebehandle dem som du lyster.

Det vil være langt det letteste, og sikkert også det billigste.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også