Ældre Inca-afretter

Jeg har været så heldig at få fat i en næsten komplet ældre afretter af mærke Inca (model 343.132) - se billede. Jeg er lykkedes med at finde noget gammel dokumentation på den, men mangler at finde ud af, om knivene på sådan en fætter er noget man kan slibe, eller om der skal nye til? Og om det i givet fald er Ebay eller en dansk forhandler, der kan tænkes af have den slags vintage-tilbehør. 
Der fulgte også en "hat" med som angiveligt kan forvandle den til tykkelseshøvl, men den havde tidligere ejer aldrig benyttet sig af. Dokumentationen på den del er meget sparsom, så gode råd og erfaringer om den type maskine modtage med tak.


Rune Michaelsen

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er temmelig sikker på sådan en ældre høvl, har knive der kan slibes. (men de kan selvfølgelig være sleben så mange gange, at de ikke kan nå op og få fat i træet)

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar og link. Jeg abonnerer selv på den gode Marius Hornbergers videoer - fantastisk dygtig fyr - men hans høvl er noget mere avanceret og nyere end den ældre dame, jeg har fået fat på... Nå - nu faldt jeg i YouTube-gryden igen ;-) og genså videoen. Masser af god inspiration.

Rune Michaelsen

Dejlig maskine, schweizer-kram!
Der er stadig support a finde på INCA maskinerne, men det er bedst hvis man forstår tysk (tyske/schweiziske websider).

Så skulle du jo næsten købe denne her til "samlingen" LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Det ku' godt nok være fristende, men "heldigvis" har jeg kun 230 volt til rådlghed ;-) - og så siger kæresten at vi ikke har plads.

Rune Michaelsen

Jeg har sådan en fætter, nøjagtig magen til din. Den har oprindelig haft 2 skær i det materiale som jeg kalder toolbitstål, de kan fint slibes. Evt. nye er jeg sikker på kan købes hos Kyocera Unimerco i Sunds. De kan også slibe dem. Forøvrigt en rigtig fin maskine, jeg har arvet min, fra min far som købte den som ny i 1963.
Hej Finn,
Hvor sjovt. Så ved du måske også hvordan man bruger den som tykkelseshøvl? Hvis du har billeder af, hvordan "hatten" monteres, vil jeg meget gerne se dem.
Jeg har i øvrigt - for mange år siden - arbejdet hos nabovirksomheden i Sunds, hvor jeg skulle have været i lære som værktøjsmager, så jeg kender glimrende til Unimerco.
Jeg har lige fundet en maskinarbejder, der kan slibe stålene, men hvis du kan gøre mig klogere på hvordan den bruges som tykkelseshøvl, vil jeg være taknemmelig. Jeg er i øvrigt i tvivl, om det bord der var med, er et den oprindeligt har været solgt med. Det er et træbord der er ganske solidt.

Rune Michaelsen

Mht. til brug som tykkelseshøvl mener jeg at “hatten” skal fastholdes af beskyttelsesskærmen til cutteren. Det mener jeg også at den gode Marius Hornberger viser i en af sine videoer

Med venlig hilsen

Anders

Med hensyn til funktionen som tykkelseshøvl ved jeg intet, men jeg kan huske at min far købte en anordning som skulle virke som tykkelseshøvl, men han brugte det aldrig og så vidt jeg husker solgte han det. Så lige der er jeg blank. Forøvrigt mener jeg at kunne huske at aggregatet blev sat i beslaget som holder skærmen over kutterhovedet. Jeg vil lige sige at jeg i Arilds tid blev udlært som maskinarbejder, så træværktøj er ikke min spidskompetence, men jeg har faktisk haft stor glæde af afretteren når jeg skulle lave stumper til båden eller til hylder i værkstedet.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis