Problemer med boring i vægge

Hej 
Håber nogle kan hjælpe mig.
Jeg har lige købt hus - det er fra 1963. Mit problem er at jeg ikke kan få hængt hylder op eller fastsat andre ting til væggene. Når jeg borer hul virker væggene porøse og hullet smuldre og bliver endnu større. Væggen kan derfor ikke "gribe" om rawpluggen og det hele ender med at ryge ud af væggen. 

Jeg kan heller ikke hænge ting op m.m. i kælderen. Men her er problemet at jeg kun kan borer omkring 1 cm ind så støder jeg på noget jeg ikke kan borer igennem. Og 1 cm er ikke nok til at kunne holde f.eks. et mørklægningsgardin på plads. 

Jeg har ingen forstand på vægge og kan derfor ikke sige om det måske er fordi det er gips- og betonvægge og jeg ved heller ikke om der skal bruges bestemte skruer og rawplugs til det. 

Nogen der har nogle gode råd og tips? 
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lægger et billede ind af dine huller, kan vi måske hjælpe med at finde ud af hvilke materialer det er.

I kælderen lyder det til at være pudset beton, og så går det kun med en borehammer.

Hvis de vægge du beskriver, hvor hullet bliver for stort, udelukkende genererer hvidt kridt agtig støv, så er det gips.

Elektronikteknikeren
Dine vægge i kælderen er sikkert beton, som det er nemmest at bore i med en borhammer.
De andre vægge er sikkert gasbeton. Der er tricket at bore med et bor, der er 1 mm mindre end den dybel, du vil bruge. Hvis det er gipsvægge, skal der bruges dybler til gipsvægge.

fase
Har du prøvet at bore uden slag i de vægge, der smuldrer?


Hellere leje end at bo på gaden.
Du bliver nød til at finde ud af hvad dine vægge er lavet af, så du kan bruge den rigtige metode til fastgørrelse.

Hvis du ikke har nogen, der kan hjælpe dig, kan du prøve at kigge i de originale byggeteninger til huset. Du fik den sikkert med salgsmeterialet, ellers kan du finde dem på nettet (du skal bruge MitId)

Det lyder som dine vægge er af gasbeton.

Tak for alle svarene! 

Jeg havde lidt en mistanke om det med kældervæggene var af beton - og jeg prøvede derfor at forhører mig i Bauhaus om de kunne sælge mig noget der kunne borer i beton. Det mente de at de godt kunne, men den boremaskine de solgte mig kan altså ikke, men det er heller ikke borhammer. 

Jeg vil prøve at se om jeg kan blive klog på de byggetegninger. 

Har i hvert fald en del ting jeg kan prøve af nu, det skal I have tak for 🙏🏻
Annonce
Du kunne have sparet dig for meget besvær ved at ligge billeder op af de huller du har lavet som Greggeren spørger efter.

Det skal være nogle meget hårde betonvægge du har i kælderen hvis ikke en alm slagboremaskine med et murbor kan bore et par huller til et gardin.

Selvbygger med stort S. 
Mitchiochi skrev den 27-02-2023 21:48:38
jeg prøvede derfor at forhører mig i Bauhaus om de kunne sælge mig noget der kunne borer i beton. Det mente de at de godt kunne, men den boremaskine de solgte mig kan altså ikke
Spørgsmålet var desværre forkert. Det rigtige ville have været:
"Hvad koster det at leje en borehammer?"
Hvis ikke Bauhaus har en udlejningsservice, er der andre byggemarkeder der har.

 

Bauhaus sælger dem nu også, problemet består nok i at den tilfældige ungarbejder ikke kender forskel på en boremaskine med slag, og en borehammer.

Elektronikteknikeren
Man kan købe en borehammer (med ledning) fra 400 ~ 500kr., og et sæt sds-bor fra ca. 100kr. Til amatørbrug er det fint nok, og du får nok brug for den senere alligevel. 😁
OBS. Køb en model der ligner en boremaskine, og ikke de der kluntede modeller - de er nemlig tunge at arbejde med!
Vedr. gasbeton, så køb specielle plugs beregnet til gasbeton, de holder virkelig godt. Jeg har selv en gang hængt nogle overskabe op med de universal plugs jeg havde - resultatet var at skabene var ved at falde ned!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Du kan nøjes med en maskine, hvis du køber denne. Den kan bore med og uden slag og forskellige bor.
Du kan også se på denne.

fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis