Problemer med boring i vægge

Hej 
Håber nogle kan hjælpe mig.
Jeg har lige købt hus - det er fra 1963. Mit problem er at jeg ikke kan få hængt hylder op eller fastsat andre ting til væggene. Når jeg borer hul virker væggene porøse og hullet smuldre og bliver endnu større. Væggen kan derfor ikke "gribe" om rawpluggen og det hele ender med at ryge ud af væggen. 

Jeg kan heller ikke hænge ting op m.m. i kælderen. Men her er problemet at jeg kun kan borer omkring 1 cm ind så støder jeg på noget jeg ikke kan borer igennem. Og 1 cm er ikke nok til at kunne holde f.eks. et mørklægningsgardin på plads. 

Jeg har ingen forstand på vægge og kan derfor ikke sige om det måske er fordi det er gips- og betonvægge og jeg ved heller ikke om der skal bruges bestemte skruer og rawplugs til det. 

Nogen der har nogle gode råd og tips? 
Hej  Håber nogle kan hjælpe mig. Jeg har lige købt... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hold dig fra Bosch's UneoMaxx, uneo serien bruger sds-quick, det er ikke et standard bor - dyre og svære at få fat i.
Maskinen fejler intet, men valget af sds-kobling bliver du hurtig træt af.

Sds+ / sds plus kan varmt anbefales, selv de billige maskiner fra Harald Nyborg eller Biltema vil virke fint til husbehov. Ledningsvarianterne er endnu kraftigere - såfremt du gider bøvle med forlængerkabler.

Sds+ bor starter for øvrigt omkring 25kr, meget tåleligt.
Piskeris, jeg er ikke enig med dig af den simple grund, at jeg har brugt den maskine i 6 år og borene er til at købe i f.eks. Bauhaus. Det er min opfattelse, at maskinen skal bruge på GDS niveau. Til at bore 20  mm huller vil jeg give dig ret, så er det en maskine med ledning og SDS hals.

fase
S. Fabrin skrev den 28-02-2023 12:57:03

Du kan nøjes med en maskine, hvis du køber denne. Den kan bore med og uden slag og forskellige bor.
Du kan også se på denne.

De maskiner ligner meget den jeg har købt. Og der står også at den skulle kunne borer i beton 🤔 

Jeg har også kigget brugsforvirringen igennem for at se om jeg overser noget men det er ikke meget klogere man bliver på maskinen 🤷🏻‍♀️
Piskeris skrev den 28-02-2023 13:15:44

Hold dig fra Bosch's UneoMaxx, uneo serien bruger sds-quick, det er ikke et standard bor - dyre og svære at få fat i.
Maskinen fejler intet, men valget af sds-kobling bliver du hurtig træt af.

Sds+ / sds plus kan varmt anbefales, selv de billige maskiner fra Harald Nyborg eller Biltema vil virke fint til husbehov. Ledningsvarianterne er endnu kraftigere - såfremt du gider bøvle med forlængerkabler.

Sds+ bor starter for øvrigt omkring 25kr, meget tåleligt.

Det er i hvert fald nogle priser man kan forholde sig til. Så det kunne være en mulighed at prøve det af.

Måske du lige kunne fortælle hvilken maskine det er du har købt?

Elektronikteknikeren
Annonce
Gregeren skrev den 07-03-2023 19:02:55

Måske du lige kunne fortælle hvilken maskine det er du har købt?

Der er en Ryobi akku slagbore-/skruemaskine RPD18C-2C42TA79 One+ HP 18V

Jeg kendte ikke lige umiddelbart mærket men det er åbenbart ikke noget nyt mærke. 

Det er desværre bare en helt almindelig skruemaskine, som ikke har nogle egenskaber ifht. at bore i hård beton. Så du har fået dårlig rådgivning.

Som udgangspunkt er maskiner der kun tager almindelige bor, som spændes i ved at dreje på en patron, ikke egnede til den slags. Så ved du at du skal gå uden om dem, hvis det skal være til beton.

Så der har du svaret på hvorfor det ikke virker.

Elektronikteknikeren
Før i tiden brugte man jo slagboremaskiner, der var ikke andet (til privat brug).
Men så kom prisen efterhånden ned på borehammere.
En borehammer en nok 10 gange hurtige end en slagbomaskine.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Inden du går ud og køber nyt værktøj, synes jeg lige at du skal give din nyindkøbte slagboremaskine en chance.

Du skal bruge et murbor, der ikke er slidt. På et murbor er der to stykker hårdmetal i enden. De må ikke være slidt runde. Hvis du ikke rigtig kender vægtypen, vil jeg anbefale at du starter uden slag. Hvis boret ikke vil bide, skal du presse hårdt bag på boremaskinen.  Hovedreglen er at et bor altid skal tage materiale (tage spån). Du må højest køre med boret nogle få sekunder, hvis det ikke tager materiale. Hvis du fortsætter ødelægger du boret. Hvis boret ikke er helt tyndt, skal du passe på ikke at have for mange omdrejninger. Hvis det er nødvendigt med slag skal du presse hård bag på boremaskinen. På en lille håndboremaskine, hjælper slag ikke rigtigt, hvis ikke presser hårdt på boremaskinen Du må gerne lægge hele din vægt i - så gebisset rasler.

I bløde vægge må du ikke bruge slag.

Hvis det er nødvendigt med slag skal du presse hård bag på boremaskinen.
Hvis du bruger en almindelig slagboremaskine, mindsker du slageffekten ved at presse så hårdt på maskinen at gebisset rasler. Maskinen skal holdes til, men ikke presses som anført. Det er min erfaring efter brug af slagbor i både mursten og beton.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også