Udskiftning af returventiler på radiator

Dav Folkens

Jeg skal til at overtage en lejlighed fra 1984, hvor radiatorene har ventiler på retursiden i bunden af radiatoren.

Jeg ved ikke om det er den gamle slags, hvor de regulerer på baggrund af vandets temperatur, fremfor rummets, eller om det er moderne ventiler til rumtemperatur. Kan i se dette, på baggrund af billederne?

Vil der være en energibesparelse, ved at skifte fra den gamle slags, til den nye?
Hvis de skal skiftes, er det så bedst at skifte dem som returventiler, eller sætte dem på tilførselsiden?
Vil en termostat, til rumtemperatur, måle anderledes som retur end som fremføring? Den vil vel måle gulvtemperaturen, så hvis den sættes til f.eks. 20 grader, så vil en termostat på fremføringen vel måle lidt mere, da den sidder højere?

Hvis jeg får skiftet disse ventiler, er der så en besparelse ved at installer forudindstillede ventiler? Så reduceres flowet, til det maks radiatoren kan udnytte?

Ved i om der vil være en besparelse, ved at monterer smarteventiler, f.eks. Danfoss Ally, fremfor almindelige termostater?

Jeg håber ikke det var for mange spørgsmål :D

Mvh Frank
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De regulerer på returtemperaturen. Du vil ikke spare noget ved at udskifte termostaterne.

Når man har vænnet sig til dem, fungerer de fint. Det man skal være klar over med returventiler er at de regerer langsomt og selv en lille justering har stor betydning.

For at lære dem at kende vil jeg anbefale at du aldrig drejer mere en 1/4 deling af gangen. Derefter venter en time eller to. Når du ved hvad den rigtige indstilling er (sjældent over 2) kan du lukke helt hvis du har behov i en periode og justere tilbage til den rigtige indstilling.

En fordel ved returtermostater er, at du ikke behøver at lukke ved en kort udluftning.
Jeg vil helt klart anbefale termostatventiler med forindstilling monteret i fremløb til radiator. Så får du også lukket ned for radiator ved “gratisvarme” (solindfald, mange gæster osv).
Ved termostatventiler uden forindstilling vil det være en fordel at lade returtermostaterne blive siddende.

Søren O
Jeg er uenig med Søren O. Jeg har boet mere end 10 år i huse med hver deres type termostat. De har hver deres fordele og ulemper.

Det er rigtigt at med rumtermostater kan man nyde den ekstra varme en solrig dag om foråret en time længere inden den regulerer ned, men den regulerer.

Hvis varmeanlægget er lavet til returventiler, ser jeg ingen grund til at skifte.

I nye installationer bruger man termostater der regulerer direkte efter rumtemperaturen. Men da mange ikke forstår en termostat, er der i dag også også krav om begrænsning af gennemløb og kompensering for udetemperatur.

Tak for svarene.

Jeg arbejder i søfart, så jeg vil gerne kunne have min bolig på 17-18 grader, hvor radiatorene selv justerer op og ned ud fra temperatur, for at undgå skimmel.

Ved i om der er en artikel, der beskriver om der er en energibesparelse, ved at udskifte returventiler?
Annonce
Hvis der ikke er styring af fremløbstemperatur i forhold til udetemperatur, vil returtermostater ikke regulere rumtemperaturen optimalt.
Hvis der kun er returtermostater, skal man manuelt selv kompensere for den dårligere regulering.
Hvis der var hold i Godeven’s påstand, ville man stadig foretrække returtermostater, men udviklingen er “løbet fra” returtermostaterne. 

Søren O
Så du vil mene, at der er ren besparelse?
Har du er ide om, hvad sådan en modifikation af 10 radiatorer vil koste?
Når man laver regler om varmeinstallationer i dag, tager man hensyn til at mange ikke forstår en termostat, så der er krav om meget mere automation i dag. I dag er det ikke nok regulering med en termostat på radiatoren.  Så hvis det skal være efter de nyeste regler skal der laves omløb og der skal også reguleres efter udetemperaturen.

Man sparer ved at have en lavere temperatur (eller bedre isolering). Hvis man kan holde en bestemt temperatur, så er det fuldstændigt ligegyldigt hvordan det gøres.

Apropos artikler. Jeg kan se at du har fundet et sted at man skal have 17-18 grader for at undgå skimmelsvamp. Hvis det var rigtigt, ville der være skimmelsvamp i 80% af alle danske sommerhuse, da de har en lavere temperatur om vinteren.

Hvis man vil undgå skimmelsvamp, skal man undgå en høj luftfugtighed i alle kroge af huset. Da det er svære at forholde sig til, end en temperatur på 17 grader, bliver der skrevet artikler om at man skal holde en temperatur på mindst 17 grader. Det er rigtigt at fugtigheden falder når man varmer op, men det er ikke rigtigt at man kan være sikker på at undgå skimmelsvamp ved at holde en temperatur på over 17 grader. Hvis der er indtrængning af fugt, kan man få skimmelsvamp ved en rumtemperatur på 22 grader. Omvendt kan man undgå skimmelsvamp ved 5 grader, hvis blot luftfugtigheden er lav.
Det er ikke ren besparelse. Afkortning af rør og montering af 10 termostatventiler er en rimelig stor udgift. Kan du lave det selv er det væsentligt billigere. Om det er rentabelt er tvivlsomt.
Måske kunne GodeVen’s ide med en affugter være en rigtig god ide. En god fugtstyret affugter (indstillet til 60-65 % RF) kombineret med en temperatur på f.eks. 12oC, kunne sikkert spare penge.

Søren O
Du skriver noget om gulv temperatur, det kan være en trykfejl, men der er ikke nogen af de omtalte termostat typer som måler på gulv temperatur
For at du an forstå forskellen vil jeg lige skitsere her. 
Retur termostater måler på det vand som kommer retur fra radiator, og holder det på konstant temperatur. "Stiger temperaturen i rummet, så afkøles radiator ikke så meget, vandtemperatur stiger, og returtermostat lukker lidt af.
Omvendt hvis det bliver koldere i rummet. Det giver en nogenlunde konstant lavt flow og som GodeVen skriver så er det er denne lidt slow regulering, men giver en ret konstant retur temperatur til fjernvarmen.
Fremløbs termostater Måler på luft temperatur, og kan også fås med fjernføler hvis selve termostaten f.eks. sidder bag et skab eller gardin. 
De giver en hurtigere regulering, og ved f.eks. udluftning lukkes der der "helt op " Men det lukker også hurtig af hvis solen skinner ind, eller der opholder sig mange mennesker i rummet. De kan så fås med flow regulering så det ikek går helt amok hvis der kommer en kold vindpust. Det kan være svært at holde den konstante lave retur temperatur til fjernvarmen.
Hvis man vil have begge fordele kan man kombinere det. Altså lade retur termostater siddende, og kun reguler  minimalt på dem, og så lade fremløbs termostater holde den mere præcise temperatur. 
Når GodeVen skriver at mange ikke forstår at bruge termostater så går jeg ud fra at han mener at nogen skruer meget op / ned  når de fryser / sveder. Selv om man fryser så hjælper det kun lidt ekstra at skrue op på maks. Det tonser i i hvert fald vand og kroner igennem. I stedet skal man kun skrue lidt op, og lade det virke i et par timer før man igen justerer lidt. 
 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis