Udskiftning af returventiler på radiator

Dav Folkens

Jeg skal til at overtage en lejlighed fra 1984, hvor radiatorene har ventiler på retursiden i bunden af radiatoren.

Jeg ved ikke om det er den gamle slags, hvor de regulerer på baggrund af vandets temperatur, fremfor rummets, eller om det er moderne ventiler til rumtemperatur. Kan i se dette, på baggrund af billederne?

Vil der være en energibesparelse, ved at skifte fra den gamle slags, til den nye?
Hvis de skal skiftes, er det så bedst at skifte dem som returventiler, eller sætte dem på tilførselsiden?
Vil en termostat, til rumtemperatur, måle anderledes som retur end som fremføring? Den vil vel måle gulvtemperaturen, så hvis den sættes til f.eks. 20 grader, så vil en termostat på fremføringen vel måle lidt mere, da den sidder højere?

Hvis jeg får skiftet disse ventiler, er der så en besparelse ved at installer forudindstillede ventiler? Så reduceres flowet, til det maks radiatoren kan udnytte?

Ved i om der vil være en besparelse, ved at monterer smarteventiler, f.eks. Danfoss Ally, fremfor almindelige termostater?

Jeg håber ikke det var for mange spørgsmål :D

Mvh Frank
Dav Folkens Jeg skal til at overtage en lejlighed... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er præcis som ev elmand skriver. Nogle skruer højt op for en termostat, når de synes at det koldt og langt ned når de synes at det for varmt. Derfor tages der i ny lovgivning højde for det, ved at kræve ekstra styring.

Den gang masseplader var standarden på et komfur, var den ene ud af fire ofte med termostat. Mange satte den kogeplade på maksimum når de fx satte kartofler over. Når de gik i kog, skruede de lidt ned, så skete der ingen ting. Så skruede de mere ned, så gik de af kog. Til sidst opgav de og brugte en af dem der "virkede". I dag kan man stadig få masseplader, men termostat er forsvundet.

Jeg har kørt som passager i biler med automatisk klimaanlæg, hvor chafføren skruede ned på minimum, når vi satte os ind i en varm bil og op igen efter noget tid.  Principielt skal man stille den på 22 (eller hvad der nu passer) når man køber bilen, og så skal den stå der, indtil man sælger bilen igen.

Hvis man synes at det er vigtigt at få et hurtigere reagerende system, er det udmærket at sætte en ekstra termostat på (man dog ikke regne med at man sparer noget af betydning). Med to termostater er indstillingen dog rigtig svær, da man ikke umiddelbart ved hvilken, der begrænser. Men rigtig justeret er det bedste af to verdener.

Så vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg ikke vil anbefale en affugter (det er fejlcitat). Hvis man vil sænke luftfugtigheden er passende udluftning og en temperatur over udetemperaturen godt. Det er blot forkert at 17 grader er en magisk grænse. Det kan være fint om efteråret, men om vinteren er 5-10 grader nok, hvis huset er i en ordentlig stand.
Gode ven: Måske nok fejlciteret, men du skriver at man skal begrænse fugt. Jeg vil mene at ved længere tids bortrejse, vil en affugter være en ekstra sikkerhed mod frugtproblemer.
Det er slet ikke sikkert at der er fugtproblemer, men det vil et hygrometer hurtigt afsløre.

Søren O
Tak for svarene.

Jeg vil prøve at uddybe hvad jeg skrev:

"Så det vil være ren besparelse", var en stavefejl, hvor der skulle stå "en besparelse"?

Når jeg skrev om gulvvarme ved returventiler, så mente jeg, at hvis man sætte returventiler, der reguleres på baggrund af rummets temperatur, så bliver der vel målt hor termostaten er, hvilken er tæt på gulvet. Ved en termostat der sidder ved fremløbet, vil rummet temperatur blive målt lidt højere?

En af de primære årsager til at jeg ovevejede at skifte ventiler, er som sagt at jeg gerne ville kunne sætte én bestemt temperatur, og at systemet så selv styrer dette. Dette kan man vel ikke ved almindelige returventiler?
Jeg overvejede at have smartetermostater, såsom Danfoss Ally, men dette kan man ikke med returventiler. Jeg tror dog at man godt kan, hvis returventilerne er af den slags, som styres efter rumtemperaturen?

Så vidt jeg kan forstå på jer, så vil der ikke være den store besparelse, ved at skifte de gamle returventiler, til dem med rumstyring, og slet ikke at sætte dem over på fremløbssiden?

I er lidt uenige vedrørende forhindring af fugt :D Hvis jeg sørger for, at have højere temperatur end ude temperaturen, vil dette så forhndre fugt? Jeg tvivler stærkt på, at fugt er et generelt problem i denne lejlighed.
Hvad koster en affugter i drift? Lejligheden er i to plan, hvor ca. 40m2 er ovenpå, og de sidste ca. 60m2 er i stueplan.
Ved i om Danfoss Ally har en funktion, hvor der finder udetemperaturen, gennem vejrudsigten, og så styrer indetemperaturen efter dette?

Jeg håber ovenstående giver mening.

På forhånd tak.
Nej til det første. 
Gulvvarme med retur termostat måler kun på vandets temperatur som kommer fra gulvvarmen. Og regulere på samme måde som jeg beskriver ved radiatorer. Man sætter ikke termostater på retur som måler på luft temperetur. 
Man kan sagtens have en bestemt temperatur med retur termostater.
 For at forhindre fugt i lejlighed når den ikke er beboet skal inde temperatur blot være over udetemperatur, og så lidt udluftning. Men den " over temperatur" skal være der i alle hjørner, også bag sofa f.eks. Derfor skal der ofte lidt mere til end et par grader. 
Jeg tvivler meget på at nogen systemer kan bruge vejr udsigt til at styre varmen. Når det er sagt så bruger man ude følere til det. De bedste kan både mærke den passive temperatur og chill faktor. Altså den ekstra afkøling som vinden foråsager 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elman;
Hvis vi så snakker om almindelige radiatorer, vil der så være en energibesparelse, ved at skifte de gamle returventiler, til returventiler der regulerer ud fra rumtemperatur? Eller vil besparelsen, hvis der er noget, være for lille i forhold til udgiften?

Annonce
Jeg er ret god til virkemåde mm. men det med størrelse af besparelse kommer så meget an på bruger, hustype, osv. så det kan jeg ikke svare på.
Jeg tror dog på at vi skal have en temperatur i rummene som vi føler os tilpas med. og den sikreste måde at spare på er ved at sænke temperaturen.
Da du oplyser at du vil sænke temperaturen i nogle dage ad gangen, så er det mere et behageligheds spørgsmål om du vil have smart styring så du kan kan sænke dem på et sted. Og kan du samtidig få fuld varme på inden du kommer hjem så er det rart. Men ikke nogen besparelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige for at slå det fast overfor Søren O. Jeg vil helt klart ikke anbefale en affugter. Man bør holde en højere temperatur end udenfor, hvis man vil sænke luftfugtigheden i et hus der er i orden.

Forklaringen er lidt kompliceret. Der findes to måder at måle luftfugtighed på - Relativ luftfugtighed og absolut luftfugtighed. Hvis man har noget luft med en bestemt luftfugtighed og varmer den op. Så vil den relative luftfugtighed falde, mens den absolutte vil være konstant. Det er den relative luftfugtighed, der kan give problemer med svamp. Så opvarmning løser problemet.

En affugter sænker både den absolutte og den relative luftfugtighed. Så den absolutte luftfugtighed bliver lavere inde end ude. Det vil gøre at luftfugtighed ude vil blive suget ind i huset. Årsagen er det fysikerne kalder luftarternes partieltryk. Så affugteren får kun minimal betydning og reelt uegnet til opgaven.

Affugtere giver kun mening hvor kilden til høj luftfugtighed er inde i huset.



Ok tak for svaret.

Jeg er ude at sejle i 6-12 uger af gangen.
Der er ikke fugt i min lejlighed, men hvis jeg gerne ville undgå dette, ville en minimumstemperatur så være bedst, eller bør jeg få en affugter? Lejligheden er 104m2 i to plan, hvis dette er relevant?
Nej, du skal absolut ikke have en affugter.

Noget automatik vil helt klart gøre det lettere at vælge temperatur før afrejse og mulighed for at hæve den før du er hjemme igen. Det kan løses med nye termostater med smartfunktion.

Du kan sænke temperaturen med de termostater, der er nu, men det er en større opgave at finde ud af hvad de skal stå på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis