Coax ned fra loft

Jeg er ikke ferm med coax kabler. Er de enkelt til at klippe selve stikket af og samle igen?

Årsagen er, at min router havner i den ene ende af huset med dårligt internet til følge i den anden ende. Og selv de bedste extendere og meshs kan ikke nå fra den ende til husets midte. Så jeg tænker at få routeren flyttet til midten af huset og så koble mit mesh på derfra (det kan jeg gøre noget enklere).

Alternativt en måde at gå fra coax til netværkskabel, som kan tåle at sidde på et hhv koldt og varmt loft?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja de er lette at have med at gøre.
Du kan købe f-connector i Harald skrald, de virker fint.
Du kan se på youtube hvordan de skal samles, men det er noget af det letteste man kan udsætte sig selv for.
Kræver ikke andet værktøj end en skævbider til at klippe ledningen til.

Elektronikteknikeren
Er stikket til routeren ikke med F-stik? Så trækker du bare et coaxkabel med stiv inderleder  og forsyner det med et F-stik hver ende. Til at samle de to kabler køber du et samleled til F-stik. Det fås sammes sted som F-stikkene. Skær ca. 10 mm af yderkappen og bøjskærmen bagover kappen. skær inderisolationen væk et par mm fra skærmen og skru stikket på. Klip inderlederen af lige med omløberen på stikket. Skal det være rigtig fint, trækker du et stykke krympefleks over stikket, så det dækker overgangen mellen stik og kabel.

fase
Jo, det er det nok. Det og coax ligner hinanden synes jeg.

Det er trælst det ikke er enkelt at komme fra det til rj46 kabel så man kan tilslutte routerne det 
Har du ikke et billede af routeren og stikket til routeren. Coax- og netværkskabel er helt forskellige.

fase
S. Fabrin skrev den 21-02-2023 19:40:21

Har du ikke et billede af routeren og stikket til routeren. Coax- og netværkskabel er helt forskellige.

 Har coax lignende stik fra gaden via loft til et rum. Det kan denne router tage. Men mesh går via Lan kabel og den er noget bedre og enklere at bruge 

Annonce
Du har et coaxkabel afsluttet med et F-stik ind fra gaden. Det er ikke sværere at trække et coaxkabel end et netværks kabel. Hvis du tænker at trække netkabel uden stik, skal du overveje det. Termineringen kræver specielt værktøj og kendskab til forbindelserne. Så løsningen med coaxkabel er den letteste løsning.

fase
Jeg vil forslå du trækker et netværkskabel (bnc) op til næste etage og sætter det i en billig router.

Sådan har jeg selv løst det.

Fordele:

- Billig løsning

Ulemper:

- Der skal føres kabel
- Der er to routere i boligen (de bruger strøm)

Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Jonas Jørgensen skrev den 02-05-2023 22:44:30

Jeg vil forslå du trækker et netværkskabel (bnc) op til næste etage og sætter det i en billig router.
Sådan har jeg selv løst det.
Der er vidst 20-30 år siden man brugte netværkskabler med BNC stik. 
Mener de kørte 10Mbit.

Det er i øvrigt en rigtig dårlig ide at have to router på sit netværk, især hvis man kobler op til dem via WIFI, da de så skal forhandle nye IP-adresser hver gang ens mobile enhed skifter router.

I øvrigt har trådstarter overhovedet ikke nævnt noget med en anden etage.
Discrusio skrev den 03-05-2023 06:51:32

Jonas Jørgensen skrev den 02-05-2023 22:44:30

Jeg vil forslå du trækker et netværkskabel (bnc) op til næste etage og sætter det i en billig router.
Sådan har jeg selv løst det.
Der er vidst 20-30 år siden man brugte netværkskabler med BNC stik.
Mener de kørte 10Mbit.

Det er i øvrigt en rigtig dårlig ide at have to router på sit netværk, især hvis man kobler op til dem via WIFI, da de så skal forhandle nye IP-adresser hver gang ens mobile enhed skifter router.

I øvrigt har trådstarter overhovedet ikke nævnt noget med en anden etage.

 Jeg kører mesh i dag men med coax -> fastspeed router (slukket wifi, så kablet) -> mesh router -> mesh routere. 


Men lider under dårlig speed. Jeg kunne alternativt køre: coax -> fastspeed router -> el kabel extender router -> kabler til mesh routere.

Ville det give mening?
Jeg kunne alternativt køre: coax -> fastspeed router  -> kabler til mesh router. 
Det virker der hvor jeg har monteret det.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis