Coax ned fra loft

Jeg er ikke ferm med coax kabler. Er de enkelt til at klippe selve stikket af og samle igen?

Årsagen er, at min router havner i den ene ende af huset med dårligt internet til følge i den anden ende. Og selv de bedste extendere og meshs kan ikke nå fra den ende til husets midte. Så jeg tænker at få routeren flyttet til midten af huset og så koble mit mesh på derfra (det kan jeg gøre noget enklere).

Alternativt en måde at gå fra coax til netværkskabel, som kan tåle at sidde på et hhv koldt og varmt loft?
Jeg er ikke ferm med coax kabler. Er de enkelt til... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Discrusio skrev den 03-05-2023 06:51:32

Jonas Jørgensen skrev den 02-05-2023 22:44:30

Jeg vil forslå du trækker et netværkskabel (bnc) op til næste etage og sætter det i en billig router.
Sådan har jeg selv løst det.
Der er vidst 20-30 år siden man brugte netværkskabler med BNC stik.
Mener de kørte 10Mbit.

Det er i øvrigt en rigtig dårlig ide at have to router på sit netværk, især hvis man kobler op til dem via WIFI, da de så skal forhandle nye IP-adresser hver gang ens mobile enhed skifter router.

I øvrigt har trådstarter overhovedet ikke nævnt noget med en anden etage.


Der følger nu et netværkskabel med bnc stik med i kassen fra udbyderen stadigvæk.

Der er ingen problemer i at have to routere i samme bolig, det er da kun hvis man absolut VIL have der skal være det.

Der skal jo ikke forhandles IP, når de er sat i serie, så kører de på den førstes hele tiden.




Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Jonas Jørgensen skrev den 03-05-2023 11:01:44

Der følger nu et netværkskabel med bnc stik med i kassen fra udbyderen stadigvæk.
Der er vist rod i begreberne. BNC har man ikke brugt siden man kunne klare sig med 10 Mbit Ethernet eller endnu langsommere ARC-net.

I skal også passe på med at bruge begrebet router, hvis det bliver lidt teknisk. Kort fortalt er en router en enhed, der deler et ip-nummer ud på mange ip-numre. Ofte bliver begrebet router brugt om en enhed der består af et kabelmodem, en router, en switch og et Wi-fi-accespoint. Når I skriver om at koble router efter router, må I forklare hvad I egentligt mener.


Jonas Jørgensen skrev den 03-05-2023 11:01:44

Der følger nu et netværkskabel med bnc stik med i kassen fra udbyderen stadigvæk.

Der er ingen problemer i at have to routere i samme bolig, det er da kun hvis man absolut VIL have der skal være det.

Der skal jo ikke forhandles IP, når de er sat i serie, så kører de på den førstes hele tiden.

Et BNC stik med kabel, ser ud som på billedet.
Det kabel du snakker om, er et coaxkabel med F-connector på.

S. Fabrin skrev den 03-05-2023 10:09:47

Jeg kunne alternativt køre: coax -> fastspeed router  -> kabler til mesh router. 
Det virker der hvor jeg har monteret det.

 Jeg kører det pt men oplever udfald. Mistænker fastspeed coax routeren da genstart af den altid virker. Den virker til let at blive for varm uanset hvad jeg gør

Discrusio skrev den 03-05-2023 13:33:33

Jonas Jørgensen skrev den 03-05-2023 11:01:44

Der følger nu et netværkskabel med bnc stik med i kassen fra udbyderen stadigvæk.

Der er ingen problemer i at have to routere i samme bolig, det er da kun hvis man absolut VIL have der skal være det.

Der skal jo ikke forhandles IP, når de er sat i serie, så kører de på den førstes hele tiden.

Et BNC stik med kabel, ser ud som på billedet.
Det kabel du snakker om, er et coaxkabel med F-connector på.

 Ja okay, det er så noget helt 3 jeg mener.

Netværkskabel - Cat 5e U/UTP

Det trækker jeg 40 meter væk fra kabelmodemet inkl. router via switcen.

Grunden til jeg nævner en mystisk alternativ metode som den (måske knap så egnet til alt) er fordi den er billig.

MESH koster jo kassen





Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Annonce
Jonas Jørgensen skrev den 03-05-2023 20:12:39

Discrusio skrev den 03-05-2023 13:33:33

Jonas Jørgensen skrev den 03-05-2023 11:01:44

Der følger nu et netværkskabel med bnc stik med i kassen fra udbyderen stadigvæk.

Der er ingen problemer i at have to routere i samme bolig, det er da kun hvis man absolut VIL have der skal være det.

Der skal jo ikke forhandles IP, når de er sat i serie, så kører de på den førstes hele tiden.

Et BNC stik med kabel, ser ud som på billedet.
Det kabel du snakker om, er et coaxkabel med F-connector på.

 Ja okay, det er så noget helt 3 jeg mener.

Netværkskabel - Cat 5e U/UTP

Det trækker jeg 40 meter væk fra kabelmodemet inkl. router via switcen.

Grunden til jeg nævner en mystisk alternativ metode som den (måske knap så egnet til alt) er fordi den er billig.

MESH koster jo kassen




Den løsning er jo allerede foreslået tidligere i tråden, så det er ikke et "mystisk alternativ".

Om det er mesh eller standard router der så sættes for enden af ethernet kablet er jo underordnet for konceptet.

Nu skriver trådstarter at han har mesh, så kan han lige så godt bruge det.

Elektronikteknikeren
HrT skrev den 03-05-2023 18:47:33

Jeg kører det pt men oplever udfald. Mistænker fastspeed coax routeren da genstart af den altid virker. Den virker til let at blive for varm uanset hvad jeg gør

Jeg har i mange år kørt med Sagemcom modem+router hos Hiper, og jeg måtte ret tit genstarte den (en gang om ugen), fordi den var gået i fuckmode.

Til sidst blev jeg så træt af den, at jeg købte mig en UniFi USG router og et enkelt UniFi WIFI acces point, om smed Sagemcom i bridge mode.
Det har jeg så kørt med i 4 år nu, har har ikke haft brug for at genstarte Sagemcom modemet siden.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis