Generator lader ikke på Zetor 4911

kovas
kovas
3617 9670
Hej til Jer.  Jeg prøver her om der skulle være nogle gode bud på fejl. Den har stået ca 2mdr uden at køre. Når jeg starter den så blinker ladelampen svagt og der er ikke andet en batterispænding på generatoren. Men når jeg sætter positionslys til så stopper ladelampen med at lyse. Har ikke efter prøvet om den lader når der er tændt for lyset. tændingslåsen er noget gammelt skrammel som muligvis ikke er ok. Men jeg har ikke lyst til at skifte den. Kan man ikke styre ladekredsløbet uden om tændingslås og bare sætte en on/off kontakt ind i stedet for tændingslås: Hvis jeg Tar ledningerne af generatoren og forbinder d+ til batteri og den anden til b+ gennem en lampe så skulle den vel lade ellers er det generatoren som er dårlig? På forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er din batterispænding med tændt og med slukket motor ?

Har du set på ladefordeleren ?

Prøv at se mere her: https://www.youtube.com/watch?v=ROFbX8e-snQ
kovas
kovas Trådstarter
3617 9670
Hej Tomas . Det kan jeg først svare på i morgen. Har et tangamp meter og det viste o i ladestrøm. Hvad er ladefordeleren? Men det er ikke en traktor med jævnstrømsgenerator. Det er en vekselstrøm, formodentlig ikke den originale. Da der er afkoblet to ledninger som  tilsyneladende har siddet på den gamle. Jeg indsætter et billede fra min telefon. Af diagrammet som jeg har svært ved at gennemskue.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
kovas
kovas Trådstarter
3617 9670
Her er diagrammet

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Du kan ikke bruge en tangamp - da det kræver AC. 

Prøv at måle med voltmeter. Dit batteri er nok ikke oppe på 14.4 under opladning - men måske kun 12v. Selv hvis du køre tomgang skal der helst være +14v målt på batteriet - ellers er der noget galt med din laderegulator.
Nogle tangamperemetre kan også måle jævnstrøm. eks dette her Link
Men det er ganske fint at bruge et voltmeter, bare spændingen stiger til omkring 14 volt, så er generatoren ok.

Er generatoren med indbygget laderelæ?

Vi prøver igen, i morgen --
S. Fabrin
S. Fabrin
15520 4400
Kovas du skriver at det er en generator. Det er ligegyldigt om det er en generator eller en dynamo. Det, der kommer ud af af generatoren, er jævnstrøm. Prøv at måle spændingen, når motoren kører. Den skal ligge omkring 13,8 til 14,2 V. Er din traktor med dieselmotor, er der ingen belastning på generatoren. Prøv at sætte bare en 5W pære på som belastning, så går lyset i ladelampen sikkert ud. Dit forslag med at koble ladekredsløbet uden om tændingsnøglen må så absolut frarådes.

fase
Annonce
kovas
kovas Trådstarter
3617 9670
Hej Jo mit tangamp er til jævnstrøm. Fabrin så er det måske derfor at den går ud når jeg sætter positionslys til. Men jeg må lige måle igen, men jeg synes at spændingen var for lav, men jeg havde ikke målt batteri inden jeg startede. Men den burde vel lade lidt når man lige har brugt en masse strøm til at starte med. Je-ns det er med indbygget laderelæ. Grunden til at jeg undre mig er jo at den plejer at slukke:altså ladelampen. jeg prøver at sætte noget belastning på i morgen så ser vi på det. tak for alle svar.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
kovas
kovas Trådstarter
3617 9670
Hej igen. Den har så stået med lader på hele natten. Og spænding på batt= 13,56. Hvis jeg måler på batt med 1000omd så er der 12.60-12,80 v Hvis jeg tænder blæser = 3amp så lader den stadig ikke. Spænding mellem gen+ og stel 16v men der er ingen outputt. Kan I udlede noget af dette? Men jeg kan self osse bare sætte en anden generator på. Forøvrigt pussigt på yt engelsk så er en generator = jævnstrøm dynamo og en alternator = det jeg kalder en vekselstrømsgenerator med ensretter.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
S. Fabrin
S. Fabrin
15520 4400
Forøvrigt pussigt på yt engelsk så er en generator = jævnstrøm dynamo og en alternator = det jeg kalder en vekselstrømsgenerator med ensretter.
Det er de rigtige betegnelser på engelsk. Den vekselstrømsgenerator du har på traktoren og bilen producerer vekselstrøm (AC), som bliver ensrettet i generatoren, så det bliver til jævnstrøm (DC).
Er du sikker på at din generator eller laderegulatoren er i orden.? Kan du måle strøm (ampere) på den tynde ledning?

fase
kovas
kovas Trådstarter
3617 9670
Ja jeg ved godt hvordan det fungere i princippet. Nej jeg ved ikke om generator eller laderegulator er i orden indtil nu kan jeg jo bare se det jeg har skrevet og at ladelampen lyser. Den tynde ledning D+ trækker 1,3A men der kommer ikke noget ud af den tykke B+

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind