Generator lader ikke på Zetor 4911

Hej til Jer.  Jeg prøver her om der skulle være nogle gode bud på fejl. Den har stået ca 2mdr uden at køre. Når jeg starter den så blinker ladelampen svagt og der er ikke andet en batterispænding på generatoren. Men når jeg sætter positionslys til så stopper ladelampen med at lyse. Har ikke efter prøvet om den lader når der er tændt for lyset. tændingslåsen er noget gammelt skrammel som muligvis ikke er ok. Men jeg har ikke lyst til at skifte den. Kan man ikke styre ladekredsløbet uden om tændingslås og bare sætte en on/off kontakt ind i stedet for tændingslås: Hvis jeg Tar ledningerne af generatoren og forbinder d+ til batteri og den anden til b+ gennem en lampe så skulle den vel lade ellers er det generatoren som er dårlig? På forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer.  Jeg prøver her om der skulle være... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når det har virket indtil for nylig, så ville jeg begynde med at tjekke kullene i generatoren, det kan være dem der er galt med, kik også til kommutator  som kullene køre på, om den ser fin og blank ud. (det er de to cylindriske kobberbaner på rotoren som kullene køre ind imod)


Vi prøver igen, i morgen --
Så fik jeg generatoren af Det er en Iskra. Jeg kan ikke se nogen synlige fejl, men hvordan tjekker man laderegulatoren?  Lejerne i den lyder meget dårligt. jeg har så nu flere muligheder. jeg har en anden iskra som ikke passer i ophæng og hvor der sidder en regulator som hedder 1525  på den jeg tog af hedder den 1505. Kan jeg bytte dem for at se om det virker. Jeg kan også lave ophænget om men jeg ved ikke om den anden virker heller. Så har jeg en fra en mazda som heller ikke passer i ophæng men sandsynligvis nok virker, men skal ha en anden remskive. Det bedste var om jeg kan sætte den gamle på igen med den anden regulator.Hvis det virker så kan jeg skifte lejer senere når det ikke er så koldt. Jeg kan jo ikke bruge traktoren uden en generator som renstrammer.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du skal forbinde  B+ til plus på dit batteri  og D+ gennem en 4  eller 5 Wats lampe til plus på batteri  så SKAL din generator lade hvis den er i orden men dette er kun til kontrolformål - slukker lampen ikke helt er din generator defekt !
Normalt skal D+ gå gennem ladelampen og så til plus over tændingslåsen da lampen ellers vil lyse altid når motoren er stoppet 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej så køre vi igen. Den ladede fint på testopstillingen. Og den gør det stadig med den oprindelige ledningsføring. Jeg satte en batteritester på så kunne man høre at motoren faldt i omdrejninger. Det har formentlig været en dårlig stel gennem ophænget. Der er ingen separat stel til generatoren. Men jeg fik da det ud af det at jeg nu kan få skiftet lejerne inden den brænder sammen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja så bliver den som ny igen   
Du kan evt. lave en direkte stilforbindelse til generatoren, så er du da sikker på at det er i orden.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis