Forskalling over skillevæg

Jeg er ved at renovere et hus fra 73. I værelserne sad der de sædvanlige 40x60 pin up gipsplader med alucap under, som vi godt kunne tænke os at skifte ud til spartlet gipsloft. Men jeg er nu støt på et par udfordringer, jeg håber i kloge folk kan hjælpe mig med. 

1) Jeg vil gerne udskifte den eksisterende forskalling (for ikke at miste loftshøjde) til 22x100 med 30 cm c/c, men den nuværende forskalling går ind over skillevæggen på langs indtil det tilstødende badeværelse. Det er en "normal" skillevæg med gips yderst og noget pap-agtig isolation mellem. I siderne stikker forskallingen ind over gipspladerne. HVAD KAN JEG GØRE? 

2) Vil i skifte isoleringen ud?

3) Der er udvendige radiatorør langs loftet. Vi har ikke noget imod dem, men hvis jeg skal have ny forskalling på den gamle, så kommer gipspladen til at støde op mod dem. Gode råd? Tænkte på at lave en skrå liste, der kunne skjule dem. Hvad tænker i?

Mvh
Frederik
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at afstand fra spær og hen til skillerum er ca. 70-80 cm Det vil sige at spær på den anden side sidder så tæt på skillerum at du godt kan save forskalling over uden at det går ud over loftet i badeværelse.
MEN den nye forskalling du kommer med har du svært ved at få stabil hen imod skillerum. Måske kan du lægge en ekstra forskalling 1/2 op over de gamle langs skillerum. Så har du noget at skrue den nye fast i. 
Jeg synes at kunne se at den gamle forskalling også er omkring 22 mm tyk. Så du kunne lade dem sidde og blot sætte nye imellem hvor det er nødvendigt. Er der et par mm forskel så må der en stump tagpap bag de nye så højden er det samme. 2 - 3 mm på lofts højde kan du ikke mærke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mht. radiatorrør, er det oplagt at konvertere dem til pex rør i rør, som du skjuler over loftet. Det kræver dog at du har adgang til loftet på den anden side af væggen, så de kan kobles på eksisterende rør her.

Din gipsvæg ser ud til at være med træfiberplader bag gipsen. Det giver udemærket lyddæmpende egenskaber.

Behold eksisterende forskallingsbrædder, og tilføj et ekstra i mellem de eksisterende.

Du kan nøjes med et lag gips, hvis du bruger fermacell. Vælg retkantede plader til limning, så kan efterfølgende arbejde reduceres til en gang rullespartel og afslibning.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar!

Den gamle brædder må jeg skære af ved væggen, da der skal ny dampspærre op under den nye forskalling. Efter råd fra en tømre ven, så ender jeg nok med at påsætte nogle stykker 45x45mm på spærret, der gemmer sig inde over skillevæggen, som jeg så kan hæfte enderne fra den nye forskalling på.

Spændende med udfordringer fra 70'erne 😅


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også