Opvasker kvittere med vand ud af zeolit dyse køkkenvandhanen tændes.

Hej LDS.


Vi har en Gaggenau serie 200 opvasker m. Zeolit. Den ligner til forveksling Siemens og Bosch opvaskere, da de vist produceres samme sted.

For 1.5md siden begyndte opvasker at kvittere med en form for æggelugtende dunst og jeg havde svært ved at finde en årsagsforklaring og sammenhæng, da lugten ikke var konsekvent.

Opvaskeren er kun 2 år gammel og er passet og plejet som var det et lille barn så den er ikke beskidt i filtre, kalket til o.lign.

I mit forsøg på at finde en årsag; er jeg kommet frem til, at hvis vi kører en opvask over natten står den lukket et par timer før den bliver åbnet. Her er der umiddelbart bare en lugt af ren service.
Tænder jeg derimod for køkkenets vandhane begynder der er pible vand ud af den venstre zeolit dyse. Dysen kaldes i manualen for "zeolit opsugningsåbning".
Det er netop her at der kommer en form for æggelugtende dunst. Vandet pibler frem i 30-60 sekunder og stopper derefter - det samme gør lugten.

Kan det være 6 timers stillestående vand i dysen som forårsager lugten og hvorfor kommer det ud når vandhanen tændes selvom  opvaskeren er slukket?

Jeg har også haft renset hele afløbssystemet fra vask til afløb ned i gulvet.
Aftræksslangen fra opvaskeren lufter heller ikke og rest vand i slangen er også uden lugt.
Jeg var også ude i en teori at kloaken kunne have lidt overtryk så når vandhanen bliver tændt og der opstår turbulens i vandlåsen vil lugten fra den dybe kloak forplante sig op i opvaskerens aftrækslange og ind i maskinen? I så fald har vandet fra dysen ikke noget med lugten at gøre.

Spørgsmålet er om der skal tilkaldes en kloakmand eller en Gaggenau tekniker. De koster jo faktisk det samme 1500 incl moms. 
Hej LDS. Vi har en Gaggenau serie 200 opvasker... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej LDSer

Jeg havde på fornemmelsen at den var gal på kloakken så havde fat i kloakmanden d.d
Der var ganske rigtig en større prop mellem brønd i garagen og fælles brønden 25 meter længere ude på vejen.
Det kan ihvertfald forklare et overtryk som kan forplante sig baglæns op i maskinen.
Maskinen er kun 2 år og har jævnligt kørt rens og haft alle kurve ude for at fjerne aflejringer.

Ang. vandet fra dysen fandt jeg en hjemmeside som beskrev det som normalt at "water fill in" dysen kan give lidt rest vand efter endt cyklus. Så jeg har afbestilt service til opvaskeren.

Nu vil jeg se an de næste dage om der kommer en træls lugt fra opvaskeren og så tager vi den derfra. Vi krydser fingre 
Problemet med det, er at vandlåsen skulle fjerne det problem og så skal du måske kigge før din vandlås og mod kloak. Måske er den utæt et sted.

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis