Opvasker kvittere med vand ud af zeolit dyse køkkenvandhanen tændes.

Hej LDS.


Vi har en Gaggenau serie 200 opvasker m. Zeolit. Den ligner til forveksling Siemens og Bosch opvaskere, da de vist produceres samme sted.

For 1.5md siden begyndte opvasker at kvittere med en form for æggelugtende dunst og jeg havde svært ved at finde en årsagsforklaring og sammenhæng, da lugten ikke var konsekvent.

Opvaskeren er kun 2 år gammel og er passet og plejet som var det et lille barn så den er ikke beskidt i filtre, kalket til o.lign.

I mit forsøg på at finde en årsag; er jeg kommet frem til, at hvis vi kører en opvask over natten står den lukket et par timer før den bliver åbnet. Her er der umiddelbart bare en lugt af ren service.
Tænder jeg derimod for køkkenets vandhane begynder der er pible vand ud af den venstre zeolit dyse. Dysen kaldes i manualen for "zeolit opsugningsåbning".
Det er netop her at der kommer en form for æggelugtende dunst. Vandet pibler frem i 30-60 sekunder og stopper derefter - det samme gør lugten.

Kan det være 6 timers stillestående vand i dysen som forårsager lugten og hvorfor kommer det ud når vandhanen tændes selvom  opvaskeren er slukket?

Jeg har også haft renset hele afløbssystemet fra vask til afløb ned i gulvet.
Aftræksslangen fra opvaskeren lufter heller ikke og rest vand i slangen er også uden lugt.
Jeg var også ude i en teori at kloaken kunne have lidt overtryk så når vandhanen bliver tændt og der opstår turbulens i vandlåsen vil lugten fra den dybe kloak forplante sig op i opvaskerens aftrækslange og ind i maskinen? I så fald har vandet fra dysen ikke noget med lugten at gøre.

Spørgsmålet er om der skal tilkaldes en kloakmand eller en Gaggenau tekniker. De koster jo faktisk det samme 1500 incl moms. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når problemet opstår efter opvask, og inden lågen til opvaskeren åbnes, kan der være et lille undertryk i opvaskeren, som suger afløbsvandet fra vasken ind.
Er afløbsslangen fra opvaskeren ført helt op under bordplade under vasken?


Søren O
Der skal sidde en kontraklap oppe i vandlåsen, hvor opvaskerens afløbsslange går på, er denne kontraklap defekt, kan der løbe vand ned i opvaskeren, når du lukker vand ud af køkkenvasken.

Vi prøver igen, i morgen --
Det skal tilføjes at det aldrig har lugtet op af vasken? Vil du stadig mene at det er årsagen? Hvis jeg demontere afløbsslangen kommer der heller ingen lugtende vand ud
Har flyttet slangen en anelse højere nu.
Er usikker på om det kan hjælpe, men jeg ville dreje vinkelen på tilløbet fra opvaskeren så den peger let opad og over mod toppen af afløbsslangen bue, og derved få større sikkerhed for at afløbsvand fra vasken ikke løber over/ned i flexslangen.
Måske ligegyldigt, men hvis du så strammer slangen sparer du også plads under vasken.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Jeg skal være ærlig, jeg har skannet svar og er lidt i tvivl og jeg bare gentager. Jeg antager at du har renset alle filter ved afløb? ellers kan det godt betale sig at lave en vandlås på afløbsslangen. altså så der ikke kommer lugt den vej. 

it is better to burn out than to fade away
gasse skrev den 18-02-2023 00:23:13

Jeg skal være ærlig, jeg har skannet svar og er lidt i tvivl og jeg bare gentager. Jeg antager at du har renset alle filter ved afløb? ellers kan det godt betale sig at lave en vandlås på afløbsslangen. altså så der ikke kommer lugt den vej. 

Som den hænger på seneste billede danner den selv vandlås som jeg ser det. 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 18-02-2023 00:54:05

gasse skrev den 18-02-2023 00:23:13

Jeg skal være ærlig, jeg har skannet svar og er lidt i tvivl og jeg bare gentager. Jeg antager at du har renset alle filter ved afløb? ellers kan det godt betale sig at lave en vandlås på afløbsslangen. altså så der ikke kommer lugt den vej. 

Som den hænger på seneste billede danner den selv vandlås som jeg ser det. 

Ganske rigtigt. Kan se nogle strips og håber at de er for at holde slangen på plads

 


it is better to burn out than to fade away
ja afløbsslangen er bundet op med strips
Nu sidder slangen også på en vandlås, men det er altid godt med lidt ekstra. Virker det? Ellers kommer det fra maskinen, vil jeg mene og så skal du rense den grundigt. Evt. kører et rense program, med lidt kemi

it is better to burn out than to fade away
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis